Kiwi starter nok en priskrig - denne gangen på en ny type matvarer

02/01/2025 07:28

Yvonne

NYHETER
Foto: Kiwi / Norgesgruppen
Førjulstidens priskrig har gitt matbutikken Kiwi blod på tann. Nå vil de starte en ny priskrig med lavere priser.

AKKURAT NÅ LESER ANDRE OGSÅ

Denne gangen kutter matbutikken prisen på hundre matvarer med minst 20 prosent.

Målet er å hjelpe kundene med å få en sunnere start på det nye året.

SUnnere start på året
Mange ønsker en sunnere start på året, men vi vet at det å komme i gang med nye vaner ikke gjøres over natta – derfor kutter vi nå prisene med minst 20 prosent på over 100 sunnere produkter i fem uker, skriver Norgesgruppen som eier Kiwi, i en pressemelding.

De siste ukene har det vært et prisras på en rekke typiske julevarer. Nå er jula og julekosen over for denne gang, og Kiwi tar igjen grep for å hjelpe kundene våre med å vende tilbake til sunnere vaner på nyåret.  

"Sunnhet til folket er Kiwis hjertesak! Det er ingen hemmelighet at jo billigere sunnere varer er, jo større er sjansen for at vi velger dem. Derfor gjennomfører vi nå et fem ukers priskutt på over 100 varer som bidrar til sunnere frokoster og middager. Dette er godt nytt for både lommeboka og helsa", sier Kiwi-sjef Vegard Kjuus.

Disse varene settes ned
Priskuttet inkluderer et variert utvalg av produkter som gjør det enklere å velge sunnere i hverdagen, inkludert frukt, grønnsaker, magert kjøtt, fisk og fullkornsprodukter.

Blant dem finner du laksefilet og fryst kyllingfilet, brokkoli til 14,90, gulrotbeger (750g) til 24,90 og appelsiner i løsvekt til 19,90, samt flere sunne og billige varer som passer til både frokost, middag og lunsj.

Artikkelen fortsetter under bildet

Foto: Bjørge Solem / Kiwi / Norgesgruppen

Prisen endrer folks vaner
Kiwi har gjennom flere år fokusert på å gjøre sunne valg enklere og billigere for kundene. Senes i høst sørget en kampanje med å kutte prisen tilsvarende momsen på frukt og grønt til rekordsalg av norske grønnsaker. Deretter ble prisen satt ned 20 prosent på fisk, som førte til at kundene kjøpte 40 prosent mer av produktene som var med i kampanjen.

Det tilsvarende skjedde da prisen ble satt ned på kylling, og responsen på nedsatt pris på alkoholfritt øl til og med nyttårsaften fikk enorm respons.

"Vi ser at lavere priser har mye å si for folks matvaner", skriver Kiwi i pressemeldingen.

Priskuttet på sunnere mat i januar er en videreføring av dette. 

"Mange ønsker å starte det nye året med å etablere sunnere vaner, men vi vet at det ikke gjøres over natta. Det tar tid. Derfor setter vi ned prisene på sunnere produkter i hele fem uker. Vi håper dette gir kundene våre en solid og sunn start på det nye året, og vi er spente på effekten", sier Kjuus.