I løpet av de siste årene har interessen for alkoholfri øl økt betydelig i Norge. Dagligvarekjeden Kiwi har merket en markant salgsøkning etter at de reduserte prisene på slike produkter.
Sammenlignet med samme periode i fjor, har salget økt med hele 171 prosent. De mest populære merkene, som Clausthaler, Munkholm og Aass Uten, topper salgslistene. Det skriver DinSide
Ifølge kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin i Kiwi, er det spesielt blant yngre forbrukere at alkoholfritt har blitt en trend. Hun påpeker at tallene viser at enda flere kunder velger alkoholfritt når prisene er lave.
Også andre dagligvarekjeder opplever en økt etterspørsel etter alkoholfri øl. Extra har hatt en økning på 19,6 prosent så langt i år, noe som gjør kjeden til vekstvinner.
Kommunikasjonsdirektør Harald Kristiansen i Coop mener at gode kampanjer og været flere steder bidrar til salgsøkningen.
Rema 1000 har også registrert en vekst på 14 prosent i salget av alkoholfri øl. Kategori- og innkjøpsdirektør Julie Johansen forklarer at kundene i større grad ønsker å prøve nye smaker, og at kjeden derfor har hatt et stort fokus på å tilby flere typer alkoholfritt øl.
Denne økende interessen for alkoholfri øl reflekterer en bredere trend der forbrukere søker sunnere alternativer uten å gå på kompromiss med smak.
Med et stadig bredere utvalg av alkoholfrie produkter tilgjengelig, er det sannsynlig at denne trenden vil fortsette å vokse i tiden fremover.