Prisøkninger på dagligvarer er alltid et hett tema, og det siste året har prisen på meieriprodukter som smør vakt oppsikt blant forbrukerne i inn- og utland.
En analyse fra det norske Nettavisen avslører, at smørpriserne hos de norske dagligvaregiganter Kiwi, Rema og Extra er steget med hele 20 procent.
Ifølge en av lederne i norsk dagligvarebransje skyldes prisøkningen blant annet tøff konkurranse på produkter som sjampo og såpe fra Normal, noe som har tvunget kjedene til å øke prisen på matvarer som smør.
Den forklaringen har imidlertid møtt kritikk.
Den norske bloggeren Anders Nordstad, med over 90.000 følgere på sosiale medier, påpeker at kjedenes motivasjon virker usammenhengende. «På grunn av den høye konkurransen har prisen vært kunstig lav i lang tid», er en forklaring fra en av kjedene, som Nordstad kommenterer med skepsis: «Er det slik vi skal forstå det? Jeg vet ikke engang om hun selv tror det.
Dagligvaredirektør i Virke, Bendik Solum Whist, har også gått ut og kritisert både Nordstad og Nettavisen for å bidra til misforståelser. Bendik Solum Whist hevder at høy konkurranse om smør har gjort det nødvendig å justere prisene, spesielt siden tidligere inntjening på produkter som sjampo og såpe har blitt presset av lavpriskonkurrenter som Normal.
Bør gi effektivisering fremfor prisøkninger
Nordstad ser annerledes på situasjonen. Han mener den synkroniserte prisøkningen blant de tre store dagligvarekjedene tyder på dårlig konkurranse i markedet. – Når kjedene får konkurranse om noen produkter, tenker de automatisk at de må øke prisene på maten vår. Jeg tror det er hårreisende, sier han og legger til at et sunt marked vil fremme effektivitet fremfor prisøkninger.