Hvert annet år må personbiler gjennom EU-kontroll, eller periodisk kjøretøykontroll (PKK). Nyregistrerte biler slipper den første sjekken, men må kontrolleres etter fire år.
Kontrollens omfang har økt med årene og består nå av rundt 150 sjekkpunkter. Ingen biler godkjennes med toer- eller treerfeil. Det melder Elbil24
Første EU-kontroll
Elbil24 har analysert EU-kontroller utført i 2024 for elbiler registrert i 2020, ekskludert taxier. Dette inkluderer nesten 80.000 inspeksjoner. Rundt 80 % av bilene gikk gjennom uten feil, men for enkelte modeller var godkjenningsraten så lav som 50 %.
Bremseskiver topper feilstatistikken
Den hyppigste feilen var på punkt 1.1.14: "bremsetromler, bremseskiver", der nesten 10 % av bilene fikk anmerkninger.
Mange elbiler sliter med rust på bremseskivene fordi regenerativ bremsing reduserer bruken av bremsepedalen. For å forebygge dette anbefales det å gjennomføre en kraftig oppbremsing ukentlig.
Andre vanlige feil
Opphengskuler og fjæringer (5.3.4): 5 % av bilene fikk feil på dette punktet, sannsynligvis på grunn av elbilers høyere vekt og dreiemoment.
Hovedlys (4.1.2): Mange biler fikk feil på grunn av feil lysbilde, defekt lyspære eller feil innstilling.
Dekk (5.2.3): Over 1600 biler strøk på grunn av slitte dekk, feil dimensjon eller ulikt dekkmønster på samme aksel.
Tåkelys (4.5.2): Innstillingsfeil her var den femte mest vanlige feilen.
Ved å være oppmerksom på disse feilene kan mange bileiere unngå en etterkontroll og sikre at bilen godkjennes på første forsøk.