Tog som reiser i en hastighet på 4800 km/t kan høres ut som ren fantasi, men alderen for hyperloop-teknologi kan være nærmere enn vi tror.
Verdens rikeste mann, Elon Musk, er en stor tilhenger av konseptet.
En hypersonisk undervannstunnel som forbinder Storbritannia og USA kan muliggjøre tog som reiser i ekstreme hastigheter. Drømmen om en transatlantisk togreise mellom London og New York kommer imidlertid med en heftig prislapp – nesten 16 billioner pund (226 mrd kroner).
En gammel idé med ny teknologi
Konseptet med en "Transatlantisk tunnel" har eksistert i årevis, men teknologiske fremskritt gjør at det en dag kan bli mulig. Elon Musk, kjent for sine futuristiske ideer, har lenge vært en forkjemper for vakuumrørteknologi. Han har foreslått å sende kapsler gjennom et vakuummiljø for å redusere luftmotstand.
I dag tar en flytur mellom London og New York rundt åtte timer. Tog basert på konvensjonell teknologi ville ikke kunne konkurrere med flytiden eller rettferdiggjøre den enorme byggekostnaden for en slik tunnel.
Med en avstand på mer enn 4800 km mellom byene, ville konstruksjonen av en slik tunnel ta mange år og koste opp til 226 mrd kroner.
Musk mener vakuumteknologi kan være løsningen
Musk introduserte konseptet i et hvitbokdokument i 2013 og har siden fremmet utviklingen av teknologien. Hans selskap, "The Boring Company", fokuserer på tunnelløsninger.
Konseptet innebærer å skape et vakuum inne i tunnelen og bruke trykksatte kjøretøy. Uten luftmotstand kan togene i teorien nå langt høyere hastigheter enn tradisjonelle tog. Kapsler som beveger seg gjennom strukturen kan potensielt oppnå hastigheter på over 4800 km/t. Dette vil gjøre reisen mellom London og New York mulig på under en time.
Hyperloop-teknologi på vei
Dette designet, ofte kalt en "hyperloop", kan høres ut som science fiction, men ifølge Newsweek er denne teknologien nærmere virkelighet enn vi tror. Tester er allerede i gang i India og Kina, hvor målet er å integrere teknologien i deres høyhastighetstog.
En transatlantisk tunnel ville være langt mer effektiv og miljøvennlig enn flytransport.
Forslag til konstruksjon
Hvordan tunnelen skal bygges er fortsatt uklart. Noen foreslår en rute under havbunnen, mens andre mener en flytende tunnel holdt på plass av kabler festet til havbunnen er mer realistisk.
En tidkrevende prosess
Byggingen av kanaltunnelen mellom Storbritannia og Frankrike tok mer enn seks år. Dersom en transatlantisk tunnel skulle bygges i samme tempo, ville det ta hele 782 år. Det er derfor lite sannsynlig at vi vil se dette prosjektet bli realisert i vår levetid.
Selv om det høres ut som en fjern fremtidsdrøm, fortsetter utviklingen av hyperloop-teknologi å skyve grensene for hva som er mulig.