Esben Okkels Larsen fra Ejby på Vestfyn elsker Teslaen sin. Så selv om du nå må lese en artikkel der Tesla selv har påført ham så mye trøbbel at han havnet som en død mann i en tysk grøft, er Esbens kjærlighet til elbilen fortsatt intakt.
Han har hatt sin Model S siden 2015, og er derfor en av frontløperne i Danmark når det gjelder å kjøre elbil, for den gang var det ikke så mange elbiler å finne på de danske veiene og gatene.
Etter utallige kjør selv-ferier til Italia, Holland, Frankrike, Østerrike, Belgia, Kroatia og Tyskland, dro Esben og kona Birgitte på ferie igjen til Italia i år.
Her hadde de, akkurat som de pleier, en problemfri tur helt ned dit, hvor ladingen ved ulike ladepunkter fungerte uten problemer.
Selve Teslaens infosystem gjør oppmerksom på hvor og når bilen må lades, men Esben kjenner bilen sin så godt at han følger sin egen rute.
Av samme grunn har han ingen problemer med å kjøre bilen sin til det ytterste når det gjelder strøm, og det gjorde han derfor denne gangen også, selv om Teslaens navigasjon foreslo å lade opp tidligere.
Men på hjemturen oppstår det problemer. Programvaren i Esbens Tesla har nylig blitt oppdatert, og når han og kona vender nesen mot Danmark, begynner Teslaen å virke ustabil.
Når Esben tenker tilbake, dukket ikke opp de vanlige meldingene og varslingene om hvor fort han skulle kjøre, samt forslag til alternative ladestasjoner.
Foto: Privat
Han forteller at han har kjørt flere ganger til null prosent, og også mange ganger litt under. Men denne gangen kan ikke Esben og kona stole på Teslas navigasjonssystem.
– Fem kilometer før Busdorf skriver bilen at jeg ikke rekker det. Panikken sprer seg egentlig ikke, for det står fortsatt at jeg kommer med seks prosent strøm igjen. Men jeg blir faktisk litt bekymret, så jeg setter ned farten til 90 kilometer i timen, og så slår jeg av all elektronikk jeg kan klare meg uten – inkludert klimaanlegget.
Esben Okkels Larsen klarer å trille langs motorveien, men med bare en enkelt kilometer til ladestasjonen på Busdorf dør bilen, selv om bilen sier at det er seks prosent igjen på batteriet.
Siden bilen først stopper helt i veikanten, handler det først og fremst om å få sikkerheten under kontroll. Men kupeen i bilen som inneholder varseltrekant og gule vester kan ikke åpnes fordi bilen indikerer at det ikke er nok strøm på bilen til å åpne kupeen.
Etter en oppringning til Tesla og flere mislykkede forsøk på å åpne kupeen, synker Teslaens effektnivå fra to prosent til minus fem, og nå er bilen helt død. Her blir det kritisk.
- Uten strøm kan ikke parkeringsbremsen løsnes og bilen kan ikke settes i "Tow Mode" (så bilen kan fraktes vekk, rød). Ladingen kan heller ikke startes når vi kommer til et ladestativ, forklarer Esben Okkels Larsen.
Etter en samtale frem og tilbake med veihjelpen over telefon, blir Esben lovet at dersom det ikke er mulig å få strøm til bilen fordi Teslaen ikke lar seg lade, så skal veihjelpen som kommer sørge for at bilen fraktes hele veien til Danmark.
Når paret prøver å sove mens de venter på hjelp, dukker uventede gjester av den typen som kjører med blålys på taket.
– Plutselig dukker tyske politiet opp fordi de hadde fått melding om at det sitter en død mann i en bil i grøftekanten, sier Esben Okkels Larsen og fortsetter:
– Jeg tror faktisk at de to veldig unge politibetjentene ble lettet over å finne ut at de ikke trengte å bry seg med en død mann i en elbil, men en av dem velger likevel å gi meg en bot på 30 euro, fordi du må ikke gå tom for diesel eller bensin på en tysk motorvei.
Etter dette lysner det heldigvis opp for familien Okkels Larsen. Den tysktalende veihjelpen kommer og gir dem hjelpen de trenger.
Nå er Esben Okkels Larsen hjemme i Danmark igjen. Og selv om han så veldig sint på elbilen under hjemturen, føler han seg fortsatt veldig gift med Teslaen sin.