Et sidepanel som falt av et Boeing 737 MAX-9-fly under en flytur den 5. januar manglet tilsynelatende fire viktige bolter.
Det er ifølge en foreløpig rapport fra amerikanske etterforskere som gir offentligheten det første glimtet av hva som forårsaket den skremmende hendelsen.
Lovgivere og publikum er desperate etter svar på hva som fikk panelet til å fly av et helt nytt fly. Saken har utviklet seg til en fullblåst krise for Boeings omdømme.
– Uansett hvilke konklusjoner dere trekker, er Boeing ansvarlig for det som skjedde. En hendelse som dette må ikke skje på et fly som forlater fabrikken vår, sier Dave Calhoun, administrerende direktør i Boeing.
US Aviation Administration beordret 171 Boeing 737 MAX 9-fly til å forbli på bakken etter hendelsen. De fleste av dem tilhører de amerikanske operatørene United Airlines og Alaska Airlines.
Disse flyene fikk imidlertid lov til å fly igjen i slutten av januar etter at de hadde blitt inspisert.
Den amerikanske transportsikkerhetskomiteen ga ut en rapport tirsdag med fokus på hvordan panelet, som ble satt i flyet i stedet for en ikke-obligatorisk utgang, løsnet.
Panelet ble holdt av fire bolter og sikret med stikkontakter på 12 forskjellige steder på siden av panelet.
Panelet ble produsert av Boeings tidligere datterselskap Spirit Aerosystems i Malaysia. Den ble senere levert til Spirit i delstaten Kansas før den ankom Boeings anlegg i Washington.
Rapporten viser at panelet senere ble fjernet i Washington før det ble installert på nytt. Panelet måtte fjernes for å rette opp feil med spiker laget av Boeing-ansatte.
Innledende funn viser fotografiske bevis på at boltene som skulle holde sidepanelet tilsynelatende manglet etterpå.
Etterforskerne prøver fortsatt å finne ut hvilken dokumentasjon som ble brukt til å autorisere åpning og lukking av panelet under reparasjon av neglene.
Sidepanelet som fløy av Boeing-flyet er funnet i en bakgård i Portland, Oregon, men boltene er ikke funnet.
Transportsikkerhetsutvalget har gjennomført omfattende testing og analyse for å finne ut om boltene var til stede før hendelsen eller om de hadde løsnet under hendelsen.
Et bilde i rapporten viser tre synlige steder der bolter mangler, mens et fjerde sted er dekket med isolasjon.