Informasjon skriver dette basert på en ny studie fra den nederlandske NGO 'Changing Markets Foundation.'
For en god del av klærne som leveres inn til gjenvinning blir aldri brukt igjen.
I stedet ender det opp med å bli ødelagt og dumpet som klesavfall.
Ellers måtte det være både enkelt, smart og bærekraftig.
Et konsept der kundene fikk muligheten til å levere tilbake sine gamle, brukte klær til butikken, som så ville sende dem i hendene på de som trengte dem mest.
Men resirkuleringskonseptet fungerer bare ikke i praksis.
I hvert fall ikke, hvis man skal tro den nye studien fra NGO. Den viser at hele 16 av 21 klesplagg som NGO har fulgt det siste året har endt opp som søppel.
«Løftene fra H&M, C&A (nederlandsk klesgigant, red.) og Primark er nok et greenwashing-triks overfor kundene. Vår forskning tyder på at varer i perfekt stand for det meste blir ødelagt, sitter fast i systemet eller sendt til land som er minst i stand til å håndtere den enorme strømmen av brukte klær fra Europa», sier Changing Markets kampanjesjef, Urska Trunk, i en pressemelding .
Etterforskningen følger også av at det i juni kom frem hvordan den svenske klesgiganten H&M var en av de store synderne når det gjaldt gjenvinningssystemet.
For i likhet med Primark, Zara og andre 'fast fashion'-produsenter har H&M i flere år gjort en dyd av å oppmuntre sine kunder til å levere inn sine gamle klær til resirkulering slik at de kan finne et nytt hjem. Inkludert for fattige i Sverige og i utviklingsland.
Men det den svenske avisen Aftonbladet avslørte var langt fra den sanne historien.
Det kom frem at de enorme mengdene med klær som ble levert inn for den gode sak havnet på andre siden av jorden. Enten på et deponi eller på bålet.
H&M innrømmet i forbindelse med avsløringen i juni at det var «utfordringer» knyttet til innsamling og resirkulering, men at de var kategorisk mot at klær skulle bli avfall.