I de tre første månedene i år omkom 17 personer på grunn av trafikkulykker på norske veier. Mer enn halvparten av de omkomne var unge personer.
For to år siden foreslo finske myndigheter at 16-åringer skulle få mulighet til å ta førerkort. Dette forslaget ble imidlertid droppet etter sterk motstand fra EU.
Nylig la EU-kommisjonen frem sine egne forslag til nye førerkort-regler som den sier vil forbedre trafikksikkerheten.
En økning i antall unge mennesker som omkom på veiene ble også registrert i EU-land. Derfor er noen av disse forslagene rettet mot ferske sjåfører.
Mange av de foreslåtte tiltakene har vært gjenstand for heftig debatt. Blant annet foreslås det at man kan kjøre og få førerkort ved fylte 17.
Men frem til fylte 18 år, som er grensen i dag, må man ha følge av en erfaren sjåfør i bilen. Når du fyller 18 år kan du kjøre alene og få jobb med å kjøre bil.
Forslaget legger også opp til at det skal innføres en prøvetid på minst to år for nye sjåfører.
I løpet av denne tiden vil det ikke være toleranse for ruspåvirket kjøring før du mister førerkortet igjen.
Samtidig oppfordrer kommisjonen medlemslandene til å innføre andre kjørerestriksjoner for nye sjåfører.
Dette kan inkludere kjøring om natten eller kjøring med andre tenåringer.
Det nye EU-forslaget slår også fast at dersom du mister førerkortet for en alvorlig lovbrudd i ett EU-land, vil dette også gjelde i alle andre land. Ikke bare i landet du ble tatt i.
Et nytt digitalt førerkortsystem for hele Europa vil gjøre det lettere for politiet i alle land å følge opp dette.
Ofte gjelder nye lover og regler vedtatt i EU også for Norge, som er en del av EØS. Nye forslag skal nå behandles av EU-parlamentet på vanlig måte.
DinSide spurte Samferdselsdepartementet om sin mening om det nye EU-forslaget. Statssekretær Tom Kalsås kommenterte følgende:
- Vi er kjent med forslagene fra EU-kommisjonen som for tiden diskuteres mellom EU-organene. Norge er opptatt av at vi kan opprettholde strenge nasjonale krav som er viktig for trafikksikkerheten i Norge. Forslaget om å la 17-åringer få førerkort begrenset til å kjøre med ledsager, skiller seg ikke vesentlig fra dagens ordning med øvingskjøring med ledsager. Dersom dette kan bidra til å gi unge førere økt kjøreerfaring kan dette være positivt, siden vi vet at kjøreerfaring er viktig for å redusere ulykkesrisiko, sier Kalsås, og legger til:
- Når det gjelder forslaget om prøveperiode, så har vi allerede regler med to års prøveperiode for bilførerkort, med strengere regler blant annet når det gjelder prikkbelastning. Vi har også strenge regler mot ruskjøring, som i praksis innebærer nulltoleranse.