Det fortsetter å være dramatikk rundt den populære norske influenseren Sophie Elise.
Hun har tidligere forårsaket en skandale i Norge ved å posere sammen med venninen Nora Haukland, på et bilde som gikk viralt fordi venninnen hadde en liten pose med noe pudderlignende i hånden.
Og nå er Sophie Elise sentral i en sak der det store medieselskapet NRK får betydelig kritikk fra medietilsynet i Norge.
Den handler om en særavtale NRK inngikk i 2022 med Sophie Elise og en annen influenser, Fetisha Williams, i forbindelse med en podkast som paret skulle lage for NRK.
Det skriver Dagbladet.
Dermed ble det gjort unntak fra de vanlige retningslinjene, som sier at personer - i dette tilfellet influensere - som er ansatt i regi av NRK ikke skal ha personlige kommersielle og forretningsmessige interesser i å delta i en produksjon.
Kritisk på grunn av dispensasjon
Som influensere tjener duoen vanligvis lønnen sin på å annonsere ulike produkter og tjenester.
I lys av dette begrunnet NRK innledningsvis unntaket med at det ikke ville være mulig for de to influenserne å holde seg borte fra sin normale forretnings- og kommersielle virksomhet i mange måneder av gangen mens de spilte inn den faste ukentlige podkasten.
– Medietilsynet er kritisk til NRKs beslutning om å gi influenserne bak podkasten «Sophie & Fetisha» dispensasjon fra retningslinjer og avtalevilkår for å sikre at publikum ikke utsettes for kommersielt press. Det har vi påpekt i tilsynsrapporten, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet, til Dagbladet.
Rapporten fra Medietilsynet begrunner kritikken med at NRK i hovedsak er finansiert av offentlige midler, og at rammene for offentlig tjenesteyting derfor begrenser muligheten for kommersiell virksomhet.
I mars i år ble samarbeidsavtalen med influenserne sagt opp etter at Sophie Elise havnet i en stor shitstorm som følge av skandalebildet med det hvite pulveret.