Det har ikke unngått manges oppmerksomhet at bilmarkedet har vært gjennom en noe turbulent tid de siste årene.
Mange merker har hatt det vanskelig, og en alvorlig priskrig har rast med Tesla i spissen.
De ulike produsentene har måttet tilpasse seg dette, og det gjelder også det store amerikanske merket Ford.
Bilprodusenten har annonsert planer som vil se rundt 1.600 ansatte fra fabrikken i Valencia, Spania, potensielt se etter nye jobbmuligheter. Utviklingen følger tidligere bemanningsreduksjoner og markerer en ny fase i Fords restrukturering av produksjonen i Europa.
Onsdag kunngjorde Ford, ifølge Reuters, at de planlegger å kutte 600 stillinger permanent ved Valencia-anlegget. Dette trekket er en del av en større strategi som tar sikte på å forbedre og effektivisere selskapets produksjonsprosesser.
En talsperson fra Ford i Spania har forklart at selv om 600 stillinger blir eliminert, vil 1000 midlertidige stillinger beholdes for å opprettholde kontinuitet til 2027. I 2027 forventer selskapet å gjenansette disse 1000 personene når fabrikken øker produksjonskapasiteten.
"En midlertidig løsning kan forhandles for 1.000 av dem for å bygge bro over gapet til produksjonen av den nye bilen starter," sa Ford-talsmannen. Dette midlertidige tiltaket er ment å bidra til å opprettholde arbeidsstyrken når selskapet forbereder seg på å introdusere en ny hybridbil til det europeiske markedet.
Ikke første gang med stor fyringsrunde
I fjor opplevde fabrikken også betydelige reduksjoner da 1100 ansatte ble permittert. De gjentatte oppsigelsene peker på utfordringene bilindustrien står overfor, inkludert endrede markedskrav og behovet for å tilpasse seg teknologiske fremskritt.
I mai ble det kunngjort at den amerikanske bilprodusenten planlegger å produsere en ny hybridbil på Valencia-anlegget. Det er en viktig del av Fords strategi om å utvide sitt utvalg av bærekraftige biler. Hvis alt går som planlagt, har Ford som mål å produsere 300.000 biler årlig fra 2027, noe som vil kreve en betydelig arbeidsstyrke.
For tiden fokuserer fabrikken primært på produksjonen av Kuga-modellen. Den siste runden med nedbemanning har imidlertid medført at produksjonen ble nedskalert for å tilpasse seg dagens etterspørsel og markedssituasjon.