Norge står stille denne første juledag, med full stans i togtrafikken grunnet en kritisk feil i kommunikasjonssystemet mellom togene og toglederne. Bane Nor opplyser at feilen ble oppdaget klokken 07.55, men flere timer senere er årsaken fortsatt ukjent.
"Hele landet er stengt for togtrafikk," sier pressevakt Øystein Stavdal Paulsen i Bane Nor. "Vi jobber på spreng med å rette feilen, men kan ikke anslå hvor lang tid det vil ta," legger han til.
Kaotisk situasjon for reisende
Passasjerene rammes hardt av togstansen, særlig de som er avhengige av tog for å komme seg til jobb eller julefeiringer. Kommunikasjonssjef i Vy, Kaja Rynning Moen, beskriver situasjonen som kaotisk.
"Dette er ekstremt frustrerende for reisende, og vi skjønner godt irritasjonen," sier Moen.
Vy har satt inn rundt 20 busser og maxitaxier på sentrale strekninger på Østlandet. Likevel er det vanskelig å dekke behovet, og reisende må belage seg på forsinkelser.
Hva har du krav på som passasjer?
Togpassasjerer som opplever forsinkelser har rettigheter:
Forsinkelse på over én time på strekningen Oslo–Bergen gir krav på refusjon.
Forsinkelser over 30 minutter gjelder for andre tog.
Passasjerer kan også legge ut for taxi dersom det ikke er satt opp alternativ transport. Vy refunderer utgiftene, men husk å beholde kvitteringene.
Feil rammer hele landet
Feilen påvirker all togtrafikk, fra Oslo S til Ofotbanen i nord. Noen tog kjører med «siktehastighet», lav fart som gir fører god oversikt over strekningen, men mange tog blir innstilt.
NRK har vært i kontakt med samferdselsminister Jon-Ivar Nygård, som henviser til Bane Nor for oppdateringer.
Refusjon og hjelp
Kundeveiledere på stasjoner kan utstede rekvisisjoner for taxi, og passasjerer på lengre strekninger, som Oslo–Bergen, kan få flyutgifter dekket.
Mens Bane Nor jobber med å løse problemet, oppfordres reisende til å holde seg oppdatert via nettsider og apper.