Gigantisk IT-feil hos IKEA: Vi er ekstremt lei oss

05/09/2024 13:12

Yvonne

NYHETER
Foto: IKEA
En IT-feil har ført til at flere tusen kunder har urettmessig blitt trukket for tusenvis av kroner fra IKEA.

Beløpene svinger mellom alt fra et par tusen til opp mot 60.000 kroner. Kommunikasjonsdirektør i IKEA, Christian Mouroux undskylder overfor kundene som er rammet:

"Vi er ekstremt lei oss både på våre kunder og våre medarbeideres vegne", sier han.

IKEA er en av verdens største møbelkjeder og har vokst til å bli et globalt varemerke med rundt 500 butikker i mer enn 60 land (per 2023). Selskapet er kjent for sine flatpakkede møbler som kundene selv monterer, noe som reduserer transportkostnadene og gjør produktene mer tilgjengelige.

Selskapet har hatt en imponerende økonomisk vekst gjennom årene. I det finansielle året 2022 rapporterte IKEA-gruppen en omsetning på omtrent 44,6 milliarder euro globalt.

Menneskelig feil
Nå melder den danske avisen BT at alt ikke er helt som det burde være i regnskapet i kjeden.

I følge avisen er hele 2024 kunder rammet av det som betegnes som en "menneskelig feil". Det har ført til at en gruppe kunder som har handlet i de danske butikkene har blitt trukket for beløp de ikke skulle ha vært trukket for.

Feilen har skjedd i forbindelse med at kundene helt eller delvis skulle annulere ordren.

Må utsette betailng av barnehage
Feilen har ført til en storm av sinte kunder.

En kunde skriver i en kommentar til kjeden på Trustpilot at de urettmessig har blitt trukket for 60.000 kroner fra deres konto. Etter at de har henvendt seg til IKEA som innrømmer feilen, har de fått beskjed om å måtte vente 2-5 dager før beløpet kan returneres til ders konto. Det betyr at familien må utsette betaling av andre regninger som for eksemepl barnehageplass.

En annen kunde som har blitt trukket for 8.000 kroner, kan fortelle at vedkommende ikke får vite når pengene kommer tilbake på konto, men at det arbeides på saken.

"Jeg vil undskylde for de problemene vår feil har forårsaket", sier kommunikasjonsdirektøren.

Jobber for å forhindre gjentakelse
Christian Mouroux forteller at langt de fleste av kunderne har fått tilbakeført pengene sine, og at IKEA jobber med å få på plass de siste tilbakebetalingene.

"Tilliten til å kunne handle trygt og sikkert hos IKEA er vår høyeste prioritet. Derfor har vi også et dedikert fokus på å sikre at feil som denne aldri skal skje igjen", skriver han i en melding til avisen.

Han understreker at alle de kundene som har vært rammet av feilen, vil motta et personlig brev fra IKEA med mer informasjon.