Ikea vippes ned fra tronen som Nordens mest verdifulle merkevare

29/08/2024 13:58

Yvonne

NYHETER
Etter elleve år på toppen, er det svenske møbelselskapet ikke lenger den mest verdifulle merkevaren.

Onsdag offentliggjorde Brand Finance listen over de mest verdifulle merkevarene i Norden, og avslørte at det er endringer i toppen. Etter elleve år må den svenske møbelhus-giganten Ikea se seg slått av et norsk selskap.

Det er først og fremst selskapets miljøfokus som har skapt verdiøkningen og bidratt til førsteplassen.

Brand Finance har målt merkevarer i mer enn 25 år, og årlig gjennomfører byrået mer enn 5000 merkevarevurderinger basert på markedsundersøkelser.

Ikea har ligget på førsteplassen hvert år siden 2013, men i år er første gang et annet selskap overtar plassen.

Ikeas merkevare verdi har ifølge Brand Finance sunket med fire prosent. I fjor ble Ikea verdsatt til 15,4 milliarder euro, mens Equinor på andreplass ble verdsatt til 12,6 milliarder kroner.

Men i år bytter de to selskapene plass på rangeringen, melder Brand Finance i en pressemelding.

For første gang
I den ferske rapporten skriver Brand Finance at dette er første gang Equinor har inntatt førsteplassen – som Ikea har hatt siden 2013.

Byrået skriver videre at Equinors merkevare økning i stor grad skyldes produksjonsøkninger og fokus på utvidelse av deres fornybare energiportefølje.

"Equinor står ved et avgjørende tidspunkt, og balanserer sin olje- og gassarv med et økende fokus på fornybar energi. Mens produksjonen av fossilt brensel forventes å forbli stabil frem til 2035, økte selskapets fornybare kraftproduksjon med 34 % i fjerde kvartal 2023 , ansporet av prosjekter som Dogger Bank vindpark. I følge Brand Finance-undersøkelser påvirker bærekraft nå 8,6 % av kundenes vurderinger i olje- og gassektoren. Ettersom interessenter krever ekte klimatiltak, vil Equinors suksess med å håndtere denne overgangen og effektivt kommunisere innsatsen være avgjørende for selskapets langsiktige merkevarestyrke og omdømme i det utviklende energimarkedet", kommenterer Cristobal Pohle Vazquez, Regional Manager for Skandinavia, Brand Finance.

Equinor verdsettes til 15,6 milliarder euro, og Ikea til 14,7 milliarder euro. Tredjeplassen går til det svenske bilmerket Volvo, som verdsettes til 10,9 milliarder euro.

Andre kåringer
Selskapet måler også hvilke merkevarer som er sterkest i forhold til gjenkjennelse og de raskest voksende merkevarene i regionen.

Ifølge Brand Finance er Lego, Scandic og Ica de tre sterkeste merkevarene i Norden, mens det danske legemiddelselskapet Novo Nordisk, som produserer legemidlene Wegovy og Ozempic, er Nordens raskest voksende merkevare.