Bompenger er en av de utgiftene som bilister er mest frustrerte over.
Derfor er det nok mange som kan glede seg i dag over nyheten fra Statens vegvesen.
Dessverre gjelder det ikke over hele landet, en ett sted kan bilistene være ekstra glade i dag.
Kan likkes allerede til februar
Bomstasjonen som var satt opp for å finansiere Kråkerøyforbindelsen kom i drift i 2011, og planen var at bilistene skulle betale for å passere stasjonen frem til oktober 2025.
I et hastevedtak tirsdag denne uken vedtok Styringsgruppen for byvekstavtale Nedre Glomma at restmidlene på ca. 55 millioner kroner fra bompengeinnkreving i Bypakke Nedre Glomma fase 1 prioriteres til nedbetaling av Kråkerøyforbindelsen.
Det betyr at bomstasjonene kan bli tatt ut av drift allerede i vinter - sannsynligvis i februar eller mars.
Skal først behandles politisk
Datoen fastsettes endelig når saken har vært oppe til politisk behandling i fylkesutvalget i Østfold fylkeskommune den 23. januar, og den 6. februar i formannskapet i Fredrikstad kommune.
"Det vil fremskynde avviklingen av bompengeinnkrevingen ved Kråkerøybruene med så mye som 7- 8 måneder", sier fylkesordfører Sindre Martinsen-Evje i en pressemelding fra Statens vegvesen.
Slik skal pengene brukes
Statens vegvesen har i dialog med Fredrikstad kommune avklart premissene for bruk av restmidlene på 55 millioner fra bompengeinnkrevingen.
"De skal brukes i det området hvor bompengene er krevd inn, og de kan brukes til både på riksveiprosjekter, fylkeskommunale veier og kommunale veier", sier Ina Abrahamsen, seksjonsleder i Statens vegvesen.
Valgte å prioritere Kråkerøyforbindelsen
Hun forklarer at ville vært mulig å prioritere andre veiprosjekter i Fredrikstad, men kommunen landet på at det mest fornuftige er nedbetaling av Kråkerøyforbindelsen. Dette er en vurdering som også støttes av den politiske ledelsen i fylkeskommunen.
Den nøyaktige sluttdatoen vil bli fastsatt av Vegfinans Bypakke Nedre Glomma AS etter at de endelige politiske vedtakene er på plass.
Foto: Svein A. Halvorsen / Statens vegvesen