I fjor konktrollerte NAF 1,4 millioner lette kjøretøy i såkalt EU-kontroll.
Svært mange av disse hadde feil med bremsene.
"Mange av disse manglene kunne vært unngått om bileier hadde fulgt opp vedlikeholdet av bilen bedre før EU-kontrollen", sier Leif Magne Halvorsen i Statens vegvesen.
Det er sørlig en biltype som er gjengangeren.
Statistikken viser at 676.000 kjøretøy hadde mangler som måtte utbedres før godkjenning i 2024. Rundt halvparten av disse, 382.000 kjøretøy, hadde feil med bremsene.
Elbiler har flest bremsefeil
"Vi ser også at elektriske kjøretøy har en høyere andel feil på bremsene enn fossildrevne kjøretøy. Dette kan skje fordi elbilersjåfører på grunn av regenerering bruker bremsene mindre slik at bremsene ruster. Det er viktig for trafikksikkerheten å avdekke slike feil", sier Leif Magne Halvorsen.
Hele 27 prosent av de kontrollerte kjøretøyene hadde mangler ved bremsene. Det kan være for slitte bremseklosser og bremseskiver, rust på bremseskiver eller bremserør, eller for svak bremseeffekt.
Mye feil på lys
En annen gjenganger er feil på lykter, reflekser og annet elektrisk utstyr. Hele 25 prosent av de kontrollerte kjøretøyene hadde feil innenfor denne kategorien.
"Vi oppfordrer alle til å jevnlig sjekke om lysene på bilen fungerer. Dette er spesielt viktig nå i den mørke årstiden. Ta en ekstra sjekk av lys og få rettet eventuelle feil før EU-kontrollen. Da slipper du krav om etterkontroll for å få bilen godkjent, hvis den ellers er i forskriftsmessig stand", sier Halvorsen.
Den tredje største feilkategorien er aksler, hjul, dekk og hjuloppheng. 22 prosent av kjøretøyene hadde feil med dette.