Det viser en helt fersk undersøkelse fra Medietilsynet.
Nesten alle unge
Nærmest alle 13-åringer bruker sosiale medier, og totalt 86 prosent av alle unge mellom ni og atten år er på plattformer som Snapchat, Instagram og Tiktok. Mest oppsiktsvekkende er dog tallene som viser hvor mange niåringer som bruker disse mediene.
Over halvparden, mer nøyaktig 53 prosent, av alle Norges niåringer bruker sosiale medier daglig eller ukentlig. Det til tross for at aldergrensen for å ha egen profil på medieplattformene er 13 år.
"Tallene kan tyde på at bruken av sosiale medier er større blant de yngste barna enn mange foreldre er klar over. Dette er tjenester der vi vet at barn kan bli eksponert for både innhold og atferd som kan være skadelig for dem, eksempelvis vold, kroppspress og ulovlig bildedeling. Medietilsynets klare anbefaling til foreldre er derfor å overholde 13-årsgrensen", sier daglig leder i Medietilsynet Mari Velsand i en melding som Kampanje gjengir.
Redd for å føle seg utenfor
Blant barn og unge er Snapchat, TikTok og Instagram de mest brukte sosiale mediene, med henholdsvis 70 prosent, 58 prosent og 46 prosent som brukere.
Dette fremgår av den første delrapporten i «Barn og medier 2024»-undersøkelsen, utført av Verian på oppdrag fra Medietilsynet. Denne undersøkelsen, som finner sted annethvert år, hadde i 2024 deltagelse fra 3.212 barn i alderen ni til 18 år, fordelt på 122 skoler.
I undersøkelsen oppgir 40 prosent av barna at de ville følt seg utenfor om de ikke var på sosiale medier, samtidig som 37 prosent mener de bruker for mye tid på disse plattformene. Over en fjerdedel av de spurte i alderen 9 til 18 år rapporterer at bruken av sosiale medier går ut over nattesøvnen, og nesten tre av ti ønsker at de kunne klare å logge av oftere.