De fleste har nok lagt merke til at sykkelveier på enkelte veier er merket med rødt lag på asfalten. Men nevner du veier hvor hele asfalten er blå, er det nok de færreste som har hørt om det.
Ser man ut i verden er det faktisk mulig å finne slike veier, og det er ikke av kosmetiske årsaker, men heller en strålende oppfinnelse som har store fordeler.
I Doha, som ligger i Dubai, er veier blitt malt blå flere steder for å løse et akutt problem i byen; den ekstreme varmen som er i Midtøsten.
Ørkenemiratet sliter med svulmende sommerforhold som kan forårsake skader på biler, misfarge lakk og smelte plast.
Ved tidlig oppstart i 2019 hadde forsøket med de blå veiene som mål å kjøle ned asfaltdekket og dermed redusere temperaturen i områdene rundt.
Derfor brukte myndighetene tilbake i 2019 et millimetertykt blått varmereflekterende pigment på en 200 meter lang strekning av en hovedgate som fører til vannkanten.
Ashghal, Qatars offentlige verksmyndighet, vil undersøke over en 18-måneders prøveperiode om den nye overflaten kan senke temperaturen og redusere varmen i området.
Alex Amato, leder for bærekraft ved Qatar Green Building Council, forklarte ved starten av eksperimentet: "I stedet for å ha en svart vei som absorberer mye varme, har du en vei som vil reflektere noe av varmen bort."
Stor suksess
Prosjektet ble en suksess, og emiratets myndigheter har siden malt flere ferdselsårer blå.
Et digitalt display ved siden av forsøket viser at det tradisjonelle veidekket er mellom seks og ti grader varmere enn det blå underlaget.
Doha håper de blå veiene vil absorbere mindre solstråling og reflektere ultrafiolette stråler, noe som kan skape en kjøligere atmosfære for fotgjengere og sjåfører.
Alex Amato understreker at selv om det kanskje ikke er mulig å redusere utetemperaturen året rundt, kan prosjektet forlenge perioden der folk kan nyte uteområdene: «Kanskje vi ikke kan redusere temperaturen – utetemperaturen – gjennom hele året , men vi kan absolutt forlenge perioden folk kan bruke verdensrommet."