Den svenske klesgiganten H&M har gjort et stort nummer av at kundene skal kunne levere inn klær til gjenvinning – like enkelt som med pant. Blant annet skal gjenvinningen gå til fattige mennesker og til uland.
Men den svenske avisen Aftonbladet avslører nå at dette er langt fra sannheten. Ofte blir de enorme mengdene klær transportert til den andre siden av verden for å lande på en søppelfylling eller bli brent.
I dag kan du gå inn i hvilken som helst av verdens mer enn 4000 H&M-butikker, finne de hvite innsamlingsboksene og levere alle klærne du har slitt eller er lei av.
Innsamlingen, som startet for ti år siden, har fått ros internasjonalt og har bidratt til at H&Ms miljøarbeid rangerer høyt blant internasjonale investorer.
Samlingen er også den største av sitt slag i verden.
Bare i 2020 samlet motekjeden inn tilsvarende 94 millioner T-skjorter.
H&M lover at klærne skal gjenvinnes hvis de er i god stand. Etter noen dager tømmes alle søppelkasser og klærne sendes til «gjenvinning».
Men ved hjelp av såkalte airtags – en slags sporingsenhet – kan den svenske avisen nå slå fast at tekstilene i god stand havner på søppelfyllinger eller ender opp i flammer på den andre siden av kloden.
Klærne som ble returnert til gjenvinning var både rene og uskadde, men ingen av dem ble værende i Sverige.
I stedet ble den først fraktet mer enn 1000 kilometer til Tyskland.
Tre av 10 klær ble deretter sendt til uland som har utfordringer med tekstildumping og enorme mengder søppel, melder Aftonbladet.
Aftonbladet skriver videre at de totalt 10 plaggene reiste mer enn 1,5 ganger rundt om i verden. Totalt var rutene 60.000 kilometer både via lastebiler og lasteskip.
H&M nektet å la seg intervjue, men sendte i stedet et svar på e-post til den svenske avisen.
H&M innrømmer at det er «utfordringer» knyttet til innsamling og resirkulering. Samtidig sier de at de kategorisk er imot at klær blir avfall.
«H&M-gruppen er kategorisk imot at klær skal bli avfall, og dette strider fullstendig mot vår innsats for å skape en mer sirkulær moteindustri», sier Harsha Bammanahali, leder for omvendt forsyningskjede hos H&M.
– Vi vet at det fortsatt er utfordringer knyttet til innsamling og gjenvinning av klær og tekstiler, men vi ser også at det utvikles mer skalerbare løsninger innen tekstilgjenvinning, noe som er veldig positivt. H&M-gruppen jobber aktivt med saken og investerer også i slike løsninger.