H&M følger etter: Introduserer en ny avgift

20/09/2023 22:30

Sofie

NYHETER
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
H&M innfører gebyr.

En av verdens største klesprodusenter, H&M (Hennes & Mauritz), har tatt en drastisk beslutning om å takle utfordringene med netthandel og retur.

Selskapet begynte å belaste £1,99, tilsvarende rundt 26 norske kroner, som et gebyr når kunder returnerer produkter, med mindre varen er defekt eller feillevert.

Denne avgjørelsen kommer som svar på det økende problemet med kunder som kjøper store mengder på nett og deretter returnerer flertallet av varene, skriver Mirror.

H&M har imidlertid innført et unntak for sine H&M-medlemmer som fortsatt kan returnere varer gratis, selv om det ikke er noe galt med produktet. En talsperson fra H&M sa til BBC at endringen ble innført i sommer.

The Mirror har forsøkt å kontakte H&M for ytterligere kommentarer, men har ennå ikke fått svar fra selskapet. Avgjørelsen til H&M har reist spørsmål om andre selskaper vil følge etter.

Detaljhandelsekspert Jonathan De Mello sa til BBC: "Det er interessant at selskaper ser ut til å gjøre det på en litt skjult måte, men det er en fornuftig ting å gjøre. Det gir økonomisk mening da det fraråder kunder å kjøpe store mengder på nettet og deretter returnere de fleste av dem. Det har vært et reelt problem for bedrifter."

Det kommer etter at en fersk oppdatering av selskapets økonomiske resultater viste at salget stagnerte over sommeren.

Den svenske motekjeden, som også eier merker som Cos, Weekday og Monki, sa: "Arbeidet mot selskapets mål om å oppnå en fortjenestemargin på 10 % innen 2024 går i riktig retning. Lønnsomhet og lagernivåer har vært prioritert i kvartalet."

Victoria Scholar, investeringssjef i Interactive Investor, sa: "H&M har kuttet kostnadene for å tilpasse seg økende kostnader i lønn, energi og materialer. Selskapet har imidlertid slitt med å holde tritt med Zara, sin største konkurrent, så vel som andre raske -mote rimeligere e-handelskonkurrenter."

Det er verdt å merke seg at flere andre forhandlere, inkludert New Look, Zara, Boohoo, Uniqlo og Next, allerede tar gebyrer for å returnere nettbestillinger.

For eksempel introduserte New Look nylig en avgift på £1,99 for retur på nett, men kunder kan fortsatt returnere varer gratis i butikker.

En talsperson for New Look sa til The Mirror: "New Look har bestemt seg for å prøve et gebyr på £1,99 for postreturer. Dette er i tråd med bred bransjepraksis og gjenspeiler de økende kostnadene for levering og henting. Kunder kan fortsatt returnere sine online bestillinger til våre butikker uten kostnad."

Neste hevet sin avgift pr returforespørsel fra £2 til £2,50 året før, mens Boohoo-kunder betaler £1,99 for å returnere en nettbestilling.