EU kommer med nye regler for emballasje - og dette skaper bekymring i glassindustrien, som ønsker å beholde flasker i forskjellige former.
- Risikoen er at pakkede produkter begynner å se like ut.
– Kommersiell verdi forsvinner fordi merkevarer ikke lenger kan skille seg ut fra hverandre i hyllene.
Lubben fra 1916
Slik skriver organisasjonen FEVE i en pressemelding om EUs regler for emballasje som skal hindre avfall og sikre at mest mulig kan gjenvinnes. Regler som ble debattert i Stortinget tidligere denne uken.
FEVE – som organiserer glassprodusenter i Europa – er enige om at de har et ansvar for å sikre at glassemballasjeløsninger er designet med minimal vekt og volum. Men samtidig påpekes det at nye restriksjoner på kreativ design kan få konsekvenser.
Ja, det er i fare
Mediekanalen Euractiv.com har snakket med en kilde fra næringslivet, som spesifikt nevner at brusgiganten Coca-Colas flaske - som har hatt en lubben form siden 1916 - kanskje ikke kan leve opp til fremtidige regler:
"Ja, Coca-Cola er definitivt i fare som mange andre parfymer og brennevinsflasker," sa kilden.
Euractiv har forsøkt å få Coca-Cola til å snakke om saken, men de svarer ikke.