Den svenske møbelkjeden møter alvorlige beskyldninger i en ny dokumentar på den danske TV-stasjonen DR.
Flere eksperter mener at måten kjeden markedsfører seg på er helt på kant med virkeligheten. Det kommer frem etter opplysninger om at Ikeas grønne profil slett ikke er så miljøriktig som de påstår.
Når Ikea markedsfører seg med bærekraft og ansvarlig skogforvaltning, er det på grensen til reglene om grønnvasking, vurderer flere eksperter.
Grønne skoger så langt øyet kan se, gamle trestammer erstattes av nye, spirende planter og et yrende dyreliv med insekter som kryper rundt i skogbunnen.
Dette er noen av bildene du kommer over i Ikeas annonsevideoer, der de forklarer hvorfor de 'elsker tre'. Samtidig støter man på ord som "bærekraftig", "ansvarlig skogbruk" og "minst mulig miljøpåvirkning".
Ikke godt for miljøet
Men avsløringer i en ny dokumentar får eksperter til å tvile på om Ikeas skogbruksvirksomhet i Romania er så god for miljøet som de påstår.
Årsaken er at skogdriften der Ikea henter tre til møblene sine etterlater skogbunnen fullstendig ryddet for tre og liv uten å plante nytt.
"Hvis Ikea ikke kan dokumentere at det er bærekraftig, og det er noe som tilsier at de ikke kan det, så blir det ulovlig. Da blir det greenwashing, sier Heidi Højmark Helveg som er advokat med spesialisering i markedsføringsrett, til DR.
Feilaktig markedsføring
Ikea er en av møbelbransjens største kjøpere av tre. De får fire prosent av sin totale ved fra Romania, som ifølge EU har en av Europas eldste skoger.
Den nye DR-dokumentaren 'Ikea loves wood' fokuserer på Ikeas skogbruk i nettopp Romania, og ifølge eksperter er driften der langt fra bærekraftig.
Møbelgiganten anklages nå for å ha benyttet seg av såkalt flatehogst som går ut på å felle hele arealer for trær.
"Det ligner på ingen måte det jeg vil kalle bærekraftig skogbruk. Det er tross alt ren drift i klassisk forstand, hvor man hugger ned alle trærne uten å legge igjen noe på området. Dette er ikke noe som normalt aksepteres innenfor sertifisert skogbruk", sier Jacob Heilmann-Clausen, førsteamanuensis ved seksjon for biologisk mangfold ved Københavns Universitet.
Han får støtte av det danske Forbrukkerrådet som mener at Ikeas markedsføring er villedende og viser stor forskjell på det man sier at man gjør og det man faktisk gjør.
Ikea slår tilbake
Det er ikke første gang Ikea møter problematisk skogbruk. Det har tidligere vært saker i pressen om at Ikea har brukt trevirke fra ulovlig skogbruk i både Ukraina og Russland..
I et skriftlig svar til Ikea, skriver møbelkjeden at de ikke kan gjenkjenne ekspertenes kritikk om at deres markedsføringsmateriell skal være villedende. De skriver:
"Markedsføringen vår reflekterer både våre bærekraftsmål og de spesifikke tiltakene vi tar for å produsere ansvarlig.
Ikea understreker også at kundene kan ha "tillit til at bærekraft ikke bare er en ambisjon, men en integrert del av vår måte å drive forretning på".
"I Ikea har vi strenge krav og kontrollsystemer for å sikre ansvarlig tre-innkjøp. Hvis vi oppdager uregelmessigheter i forsyningskjeden vår, undersøker vi umiddelbart saken og handler deretter."