Flere hundre nordmenn har latt seg lokke av en falsk konkurranse som tilsynelatende stammer fra dagligvarekjeden Kiwi. Nå går selskapet ut med en klar advarsel mot de godt maskerte svindlerne.
Den villedende Facebook-posten gir et autentisk inntrykk ved å vise bilder av smilende butikkansatte iført Kiwi-uniform.
Profilen bak innlegget bruker både kjedens navn og den velkjente grønne logoen, noe som gjør svindelen vanskelig å avsløre ved første øyekast. Det skriver DinSide
Med overskriften "BURSDAGSOVERRASKELSE" inviteres brukerne til å delta i konkurransen ved å kommentere "gratulerer" for en sjanse til å vinne eksklusive premier. Responsen lot ikke vente på seg, og hundrevis av deltakere kommenterte og delte innlegget før det ble slettet tidligere denne uken.
- Utnytter vår tillit og merkevare
Kiwi har registrert en økning i slike svindelforsøk og advarer folk mot å la seg lure. Kommunikasjonsrådgiver Kristine Aakvaag Arvin uttrykker sin bekymring:
"Vi synes det er trist at useriøse aktører utnytter vår tillit og merkevare for vinning eller svindel," sier hun til Dagbladet.
Hun understreker at Kiwi aldri sender ut informasjon om konkurranser via e-post eller SMS. Disse kommunikasjonskanalene brukes utelukkende til å informere om for eksempel åpningstider i høytider og Trippel-Trumf-tilbud.
"Konkurranser i regi av Kiwi foregår alltid via våre offisielle sosiale mediekanaler, nettsiden vår eller Kiwi-Pluss-appen. Dersom man mottar en konkurranse på melding, anbefaler vi å unngå å trykke på lenker og heller slette meldingen umiddelbart."
Oppfordrer til å rapportere
Fenomenet er ikke nytt, men Kiwi ser stadig nye varianter av svindelen. Arvin understreker at samarbeidet med teleoperatører og Forbrukertilsynet er godt, men at svindlerne stadig finner nye metoder.
Kiwi jobber aktivt med å rapportere falske konkurranseinnlegg og oppfordrer kundene sine til å gjøre det samme.
"Vi synes selvsagt at det er veldig kjedelig om noen kunder blir lurt til å gi fra seg bankkortdetaljer eller kontaktinformasjon."
For å bekjempe dette problemet har Kiwi en egen nettside med informasjon om svindel, og selskapet informerer jevnlig kundene om hvordan de kan beskytte seg mot slike svindelforsøk.