De kabinansatte i SAS og forhandlerne i NHO Luftfart/SAS klarte ikke å bli enige om en ny lønnsavtale, noe som har ført til en ny streik i SAS, bare to år etter den forrige store streiken blant pilotene.
Streikens omfang kan øke
Ifølge Martinus Røkkum, leder for SAS Norge kabinforening i Parat, vil alle SAS-flygninger potensielt bli påvirket på sikt, og SAS vil ikke gjenoppta normal drift før deres krav blir innfridd. Det skriver DinSide.
Øystein Schmidt, pressesjef i SAS, uttaler at et begrenset antall flygninger allerede er rammet, men selskapet arbeider for å sikre at så mange flygninger som mulig går som planlagt.
Hva bør du gjøre hvis du har bestilt en SAS-reise?
Dersom du har booket en flyreise med SAS, er det avgjørende å holde seg oppdatert med informasjon direkte fra flyselskapet. Forsikre deg om at SAS har dine kontaktopplysninger, som mobilnummer og e-postadresse.
Har du kjøpt billetten via en tredjepart (som Momondo, Supersaver, Bravofly, Ticket, Kayak, etc.), anbefales det å opprette en brukerprofil hos SAS (Eurobonus) og registrere dine kontakt- og billettopplysninger der.
Therese Hofstad-Nielsen, skadeforebygger i forsikringsselskapet Fremtind, påpeker at reiseforsikringen ikke dekker refusjon av flybilletter eller andre utgifter knyttet til streik, eller reiser som flyselskapet selv avlyser.
Unngå disse feilene
Thomas Iversen, forbrukerjurist i Forbrukerrådet, advarer mot å avbestille reisen selv, med mindre man har en fleksibel billett. Hvis man avbestiller selv, mister man retten til refusjon, noe man ellers kan ha krav på hvis flyselskapet kansellerer flyvningen.
Dine alternativer hvis flyet blir kansellert
Dersom flyet ditt blir kansellert eller forsinket i mer enn fem timer på grunn av streiken, har du tre muligheter:
Ombooking til en annen flyvning så snart som mulig.
Ombooking til en senere dato.
Få pengene tilbake for reisen.
Mange vil sannsynligvis ønske ombooking for å kunne reise så snart som mulig. Men under en streik kan mulighetene for ombooking være begrenset, siden det ofte er få ledige seter. Hvis SAS ikke klarer å ombooke deg, eller ikke kan få deg av gårde innen rimelig tid, har du rett til selv å booke en alternativ flyvning og kreve disse utgiftene refundert. Husk å ta vare på alle kvitteringer.
Det anbefales å forsøke å booke en ny flyvning i samme billettklasse. Andre transportalternativer kan også vurderes i enkelte tilfeller.
Dersom du blir strandet
Blir du strandet og ikke kan komme deg hjem, er flyselskapet forpliktet til å sørge for nødvendig mat, drikke og overnatting. Hvis SAS ikke tilbyr overnatting, kan du kontakte dem og kreve dette. Skulle du selv måtte bestille hotell, kan du kreve refusjon for utleggene dersom SAS ikke ordner med hotellrom.
Passasjerer har også rett til å få dekket rimelige utgifter til mat og drikke mens de venter på flyvningen hjem.
Erstatning ved forsinkelse eller kansellering
Passasjerer som opplever innstilte flyvninger eller mer enn tre timers forsinkelse kan ha krav på standardisert økonomisk erstatning.
Størrelsen på erstatningen avhenger av reisens lengde og årsaken til problemet. Thomas Iversen fra Forbrukerrådet anbefaler å bruke deres flykalkulator for å beregne hva man har krav på og få veiledning i refusjonsprosessen.
EU-domstolen har slått fast at streik blant flyselskapets egne ansatte ikke fritar dem fra erstatningsansvar. Erstatningsretten gjelder ikke hvis kanselleringen eller forsinkelsen skyldes ekstraordinære omstendigheter utenfor selskapets kontroll, som ekstremvær eller streik hos andre leverandører.
Passasjerer som har økonomiske tap utover standarderstatningen kan også ha rett til ytterligere kompensasjon etter en konkret vurdering. Om du og flyselskapet ikke kommer til enighet, kan du klage til Transportklagenemnda.