Julebrus er et særnorsk fenomen, og Hansa Bryggerier har lenge fått æren for å være først ute med å lansere en egen julebrus, så tidlig som i 1960-tallet, og siden har alle de store bryggeriene kommet med sine varianter.
Hver jul drikker nordmenn rundt 21 millioner liter julebrus, og neste uke ruller bryggeriene ut årets brus i butikkene.
Der gjemmer det seg en aldri så liten overraskelse.
For mens de store bryggerierne og smaksdommere i det ganske land krangler om brusen skal være brun eller rød, har Molde-bryggeriet Oskar Sylte valgt å gå helt nye veier.
I tillegg til sin vanlige røde nisse-brus, lanseres nå nissemors egen julebrus - og den er grønn.
Nissemor får egen variant
"I år som i fjor, bestemte vi oss for at nissemor må ha sin egen brus. Konseptet der er at det er litt på siden av den klassiske julebrussmaken og fargen. I fjor lanserte vi en rosa julebrus, i år er den grønn", sier Stian Vatne, markedssjef i Oskar Sylte Mineralvannfabrikk AS til DinSide.
Han vil imidlertid ikke røpe hva den nye sukkerfrie brusen smaker.
"Det må folk selv finne ut av", sier han.
DinSide har imidlertid prøvesmakt den grønne brusen, og kan røpe at den ikke minner om tradisjonell julebrus. Smaksdommerne kan røpe at selv om fargen kan minne litt om oppvaskmiddel, og den dufter av pære, så smaker den mer i retning av mandarin, fruktchampagne og vanilje.
Artikkelen fortsetter under bildet
Foto: Oskar Sylte
Tradisjon - ikke innovasjon
Mens Oskar Sylte har valgt å skille seg ut på butikhyllene med sin grønne julebrus, har de store bryggeriene valgt å gå andre veier.
"Julebrus er ikke innovasjon, men tradisjon. Julebrusen skal smake dønn likt hvert år, hvis ikke blir det ramaskrik", sier kommunikasjonssjef Nicolay Bruusgaard i Ringnes, som har nesten halvparten av markedet til TV 2.
Så nå er det bare å vente å se om kundene velger den grønne brusen inspireret av juletreet, den røde som rudolfs nese eller den brune som angivelig fikk sin farge så den skulle kunne ligne på juleøl.