Nav har nylig kunngjort at alle som har mottatt utbetalinger i løpet av 2023, vil motta årsoppgaven fra Nav innen 1. februar 2024.
Denne årsoppgaven inneholder all informasjon om rapporteringspliktige trekk og utbetalinger som Nav har rapportert til Skatteetaten for inntektsåret 2023.
- Hvis årsoppgaven ikke stemmer med det du har fått utbetalt, må du raskt ta kontakt med Nav slikt at vi kan korrigere eventuelle feil, oppfordrer Nav på sine hjemmesider.
For pensjons- og uføretrygdmottakere oppfordrer Nav til å sammenligne de utbetalte beløpene i 2023 med årsoppgaven.
Det skriver DinSide.
Hvis det gjelder andre utbetalinger, kan man logge inn på nav.no og sammenligne beløpene fra 2023 med årsoppgaven. Eventuelle trekk, inkludert forskuddstrekk skatt og andre potensielle trekk, vil være oppført.
Det blir også understreket at dersom det mottas en endringsoppgave eller korrigert årsoppgave, betyr det at Nav har oppdatert informasjonen etter at årsoppgaven ble sendt ut.
All informasjon om årsoppgaven kan du se her.
Dette kan skyldes feil i informasjonen eller tillegg av nye opplysninger. Nav har allerede rapportert disse endringene til Skatteetaten, og det er ikke nødvendig for mottakeren å foreta seg noe.
Skatteetaten slutter seg også til oppfordringen om å gi beskjed dersom det oppdages feil på årsoppgaven.
- Hvis du oppdager feil, må du gi beskjed til de som har rapportert opplysningene. Det er bare de som har rapportert opplysningene som kan rette dem. Endringer kommer med på skattemeldingen dersom Skatteetaten mottar disse innen 1. mars.