Den norske sosiale plattformen Hudd har klatret til førsteplass i både App Store og Google Play, og har dermed passert globale aktører som Threads, Facebook og Instagram.
Nordmenn har fått nok: Velger Hudd fremfor ekkokamre og falske nyheter
Etter at Meta (selskapet bak Facebook, Instagram, Threads og WhatsApp) valgte å fjerne faktasjekking og tillate mer spredning av falsk informasjon, har mange nordmenn vendt seg bort fra tradisjonelle sosiale medier. Dette har skapt et stort momentum for Hudd.
“Vi ser en tillitskrise i sosiale medier. Folk er lei av å bli manipulert, lei av ekkokamre, lei av at det som skaper mest splid får mest oppmerksomhet. Hudds suksess viser at folk ønsker noe annet.”
Det sier Eigil Arff Tarjem, daglig leder i Hudd til NTB.
Det som skiller Hudd fra de globale gigantene, er at plattformen kun tillater verifiserte brukere med ekte navn. I tillegg har Hudd ingen algoritmer som styrer hvilket innhold du får se – alt innhold er kronologisk.
“Sosiale medier i dag er designet for at du skal scrolle så lenge som mulig – ikke for at du skal være sosial. Hudd gjør det motsatte: Vi viser deg innhold fra venner, familie og lokalmiljø – ingen støy og ikke noe hjernedødt dopaminskapende innhold," forklarer Jonas Floberg Åkre, CCO i Hudd.
Bare begynnelsen
Hudd opplever nå en kraftig vekst, samtidig som utviklingen av plattformen fortsetter. Etter ønske fra brukerne er bedriftsprofiler på vei, slik at lokale aktører som elektrikere, bakere og kulturhus kan være synlige i sine nærområder.
“2025 blir året hvor vi viser at et sosialt nettverk faktisk kan være sosialt. Vi er i startgropen, og med brukerne i førersetet kommer Hudd bare til å bli bedre og bedre", sier Eigil Arff Tarjem, gründer av Hudd.
Hudd utfordrer nå de store sosiale mediene med en plattform som setter ekte mennesker og lokalsamfunn i sentrum, og det ser ut til at stadig flere nordmenn ønsker å være med på reisen.