Han kunne ikke bli med.
Ifølge Aftonbladet var forklaringen at Norwegian-flyet fra den nordsvenske byen Luleå til Stockholm var overbooket.
Og siden Alexander Johansson Tosic var den siste innsjekkede passasjeren, måtte han bli igjen, lød meldingen. Også selv om han forklarte at han reiste alene og dermed var mindreårig.
For slik var Norwegians politikk på området. Sist inn, først ut.
«Så ringte han oss og vi tenkte at dette ikke kan skje. Vi har reservert plass, og han er også bare 15 år, sier moren Catarina Johansson Tosic til media:
«De kan ikke legge igjen et barn, men ja, det kunne de åpenbart. Vi er fullstendig maktesløse.'
Det var søndag morgen at hendelsen utspilte seg på Lulelå lufthavn.
Herfra måtte tenåringen 9.45 flyr hjem til foreldrene etter en ukes ferie med bestemor og bestefar – som allerede hadde kjørt hjem en times kjøretur unna etter å ha tatt farvel med barnebarnet.
Selv om moren fikk snakke med flyplasspersonalet via telefonen, var beskjeden at det ikke var noe å gjøre.
Alexander Johansson Tosic kan komme på neste fly: Kl 17.45 søndag kveld. Så åtte timer senere.
Deretter forlot alle ansatte den ikke fullt så travle flyplassen, og gutten ble alene med en annen passasjer som hadde mottatt samme melding.
Omtrent en time senere ble han hentet igjen av bestemor og bestefar.
I en uttalelse fra Norwegian står det:
«Det er svært uheldig at en 15 år gammel gutt ble valgt til å stå over avgangen, så vi kan bare si unnskyld», står det:
«Dessverre hadde ikke passasjeren bestilt ungdomsbillett, noe som gjorde at systemet vårt ikke registrerte at han måtte beskyttes».
Forklaringen gir ikke moren Catarina Johansson Tosic mye. Det er derfor ikke umiddelbart mulig å kjøpe en såkalt ungdomsbillett når du bestiller billett på nett.
«Deres politikk er helt bisarr. Det kan man som vanlig kunde ikke vite noe om, sier hun.