Ny informasjon kan kaste lys over dødelig flykollisjon

08/01/2024 16:00

Emma

NYHETER
Foto: X
Foto: X
En utskrift fra kontrolltårnet i Tokyo tegner et bilde av minuttene i forkant av kollisjonen, men etterlater også ulykkeseksperten med spørsmål.

I Japan er det satt i gang en stor etterforskning for å finne ut hva som førte til den fatale kollisjonen mellom to fly tirsdag kveld lokal tid.

Fem personer mistet livet da et Japan Airlines-passasjerfly traff et japansk kystvaktens Dash-8-fly på rullebanen der passasjerflyet landet.

Sammenstøtet førte til at begge flyene tok fyr.

Fem av de seks besetningsmedlemmene på det lille kystvaktflyet som var på vei for å hjelpe ofrene for det japanske jordskjelvet ved Ishikiwa, mistet livet.

Det er ikke konkludert fra etterforskningen, og det er fortsatt usikkerhet rundt omstendighetene rundt kollisjonen.

Men en utskrift av kommunikasjonen mellom kontrolltårnet på Haneda flyplass i Tokyo og de to flyene kan bidra til å kaste lys over saken.

Fikk grønt lys for landing

Aviation Herald, som publiserer rapporter om flyulykker og hendelser, har delt transkripsjonen som beskriver den nesten fire og et halvt minutt lange kommunikasjonen som førte opp til ulykken.

Det ser ut til at flyet til Japan Airlines, JAL 516, kontakter kontrolltårnet klokken 17:43:02 lokal tid.

Flyet får beskjed om å fortsette innflygingen.

Klokken 17:45:01 kommer en ny melding fra kontrolltårnet i Tokyo.

- JAL516 rullebane 34R klar for landing.

For å bekrefte, gjentas meldingen fra den japanske flyruten.

Bare ti sekunder etter at det japanske passasjerflyet har fått lov til å lande, ringer kystvaktflyet kontrolltårnet.

Ingen oppstartstillatelse

Fra kontrolltårnet får de mindre flyene beskjed om å kjøre for å stoppe C5 nær rullebanen.

Meldingen sier også at Kystvaktens fly er nummer én i køen – altså det neste flyet som skal ta av.

Ifølge transkripsjonen ble denne meldingen også korrekt gjentatt av Kystvakten.

Transkripsjonen viser ingen videre kommunikasjon mellom kontrolltårnet og Dash-8 før 17:47, da ulykken skjedde.

Kapteinen, som er den eneste overlevende fra flyet, forklarte at han gikk inn på rullebanen etter å ha fått tillatelse, ifølge den japanske kystvaktens  kringkaster NHK.

Det er en forklaring som står i kontrast til transkripsjonen.

Kan være en misforståelse

TV 2 har i samarbeid med Tom Zøllner, tidligere etterforsker i SAS og ulykkesekspert, gjennomgått prosessen mens den utspiller seg, ifølge utskriften.

Han understreker at det er for tidlig å konkludere noe før en mer fullstendig studie er på plass.

Likevel legger han spesielt vekt på én ting. Kunngjøringen av Kystvaktens posisjon som nummer én i køen av fly for avgang.

Kort tid etter samspillet mellom Dash-8-flyet og kontrolltårnet, er det en annen interaksjon mellom kontrolltårnet og et tredje fly.

Flyet på vei mot flyplassen får beskjed om å senke farten fordi de har en avgang.

Dette er meldingen som kan misforstås i Dash-8-flyet - som om det er deres avgang som blir nevnt.

- Tilstanden til piloten er avgjørende. Hvis de sitter og venter mens de er ivrige etter å slippe unna med nødhjelp, kan det presset være avgjørende for hvordan de hører tårnets budskap, forklarer Tom Zøllner og fortsetter:

– Det er piloten, som er nummer én i køen og har i hodet at neste gang det er noe med avgang, så er det meg. Han har det travelt, og derfor kan det oppstå en misforståelse.

Dette vil helt sikkert være en av hypotesene som nå skal undersøkes, tror Tom Zøllner.

Det store gjenstående spørsmålet for den erfarne ulykkeseksperten er hvorfor flyet ikke er i kontakt med kontrolltårnet etter at det har kjørt ut på rullebanen.

Rask evakuering

Til tross for at det i forbindelse med kollisjonen brøt ut en tung brann i Japan Airlines-flyet, klarte alle 367 passasjerer og 12 besetningsmedlemmer å gå av flyet.

Ifølge Aviation Herald kom flyet seg 1680 meter nedover rullebanen før det ble stoppet. Det var først da de ansatte skjønte at flyet sto i brann, skriver NHK.

Mens kabinen ble fylt med røyk, klarte Japan Airlines-personell å  evakuere gjennom tre av flyets åtte nødutganger, ifølge en pressemelding fra Japan Airlines.

Dette ble oppnådd til tross for at flyets høyttalersystem ikke fungerte.

Klokken 18.05 forlot kapteinen på passasjerflyet ifølge NHK flyet som siste person 18 minutter etter landing.

Det japanske transportsikkerhetstilsynet gjennomfører nå en grundig undersøkelse av ulykken i samarbeid med etater i Frankrike, der Airbus-flyet ble designet, og Storbritannia, hvor flyets Rolls-Royce-motorer produseres.

Den kanadiske transportsikkerhetsmyndigheten vil også delta, ettersom Dash-8-flyet opprinnelig ble bygget av kanadiske Bombadier.

Samtidig etterforsker politiet i Tokyo om profesjonell uaktsomhet førte til dødsfall og skader.