Dansker og nordmenn har de siste årene opplevd en rekke pristiltak i matbutikker, og dagligvaregiganten Rema 1000 i Norge er nå klar til å innføre enda et.
Frem til 1. april vil ikke kunder i norske Rema 1000 oppleve prisøkninger på 1000 nøye utvalgte varer. Christian Hoel, nytilsatt administrerende direktør i Rema 1000 Norge, forklarer at de har jobbet hardt med leverandører for å gjøre dette grepet mulig.
Han ser på det som en unik mulighet til å endre hele strukturen i dagligvaremarkedet.
– Vi har jobbet kjempehardt sammen med leverandørene i høst for å få til dette. Fremdeles har vi noen avtaler igjen, men nå har vi en unik mulighet til å endre systemet. Ja, endre hele strukturen i dagligvaremarkedet, sier Hoel til Fædrelandvennen.
Målet med denne nye kampanjen er å utfordre den eksisterende prisstrukturen i Norge. I flere tiår har dagligvarekjedene hatt et system der leverandørene kunne justere prisene to ganger i året.
Nå ønsker Rema 1000 å bryte ny mark og utfordre denne tradisjonen.
Ifølge Dagligvarehandel steg matvareprisene med 8,5 prosent fra oktober 2022 til oktober 2023 i Norge. Til sammenligning steg matvareprisene i Danmark med 3,5 prosent i samme periode.
Rema 1000 Danmark ble spurt om de ville innføre et lignende initiativ for danske forbrukere. Svaret var:
"Vi vil alltid være konkurransedyktige og gå hver dag for å være de billigste - det er og har alltid vært vår tilnærming - og vi er glade for at det er noe kundene våre liker."