Etter å ha opplevd eksplosiv økning innenfor en bestemt type svindel, banker ut og advarer mot svindlere:
"Det er viktig at alle med bankkort og bankkonto vet at hverken banken eller politiet noen gang kommer til å banke på døren din og be om bankkortet ditt og koden din", heter det i den klare meldingen fra Jan Mågård, leder for avdeling for kort og selvbetjening i Sparekassen Kronjylland, i en pressemelding .
Advarselen kommer etter at Sparekassen Kronjylland den siste tiden har sett at spesielt noen av deres eldre kunder har blitt oppringt med beskjed om at kundenes bankkort er ute av drift eller har blitt utsatt for svindel.
Særlig eldre er utsatt
"Fremgangsmåten er typisk at innringeren utgir seg for å være fra kundens bank. Personen kommer enten og henter den eldres betalingskort eller sender en kollega eller noen fra politiet", forklarer Jan Mågård.
At svindlerne møter opp ansikt til ansikt med den eldre på høylys dag og tilsynelatende kommer for å hjelpe, gjør at det virker troverdig på flere av de eldre. Noen leverer både kortet sitt og koden til det.
"Det er derfor utrolig viktig å slå fast at hverken politiet eller banken noen gang vil hente inn bankkortet ditt. De vil heller aldri be om koden din eller kontoinformasjonen din. Hvis du en dag faktisk ble utsatt for svindel og banken visste om det , ville de ha umiddelbart sperret kortet ditt uten å måtte få noen spesiell informasjon fra deg", slår Jan Mågård fast.
Trend på tvers av banker
Normalt opplever banken nesten aldri denne typen svindel blant sine kunder, men bare de siste dagene har Sparebanken opplevd en håndfull nesten identiske saker.
Jan Mågård legger til at det ikke bare er kunder fra Sparekassen Kronjylland som rammes av denne typen svindel. Det foregår på tvers av finansinstitusjoner – og akkurat nå i særlig høy grad. Så ingen kan være sikre.
Blir du utsatt for svindel, er det viktig å sperre kortet så hurtig som mulig - også selv om du først får vite om det i etterkant.