Telia sender ut en advarsel om et pågående e-posts svindelforsøk og understreker viktigheten av årvåkenhet blant mottakere for å unngå å bli lurt.
Informasjonssjefen i Telia bekrefter at svindlerne har utviklet sine metoder til å virke mer profesjonelle, noe som gjør svindelforsøk vanskeligere å gjenkjenne. Det skriver DinSide.
Tidligere var det lettere å spotte svindel på grunn av dårlig språkbruk og mindre overbevisende innhold, men dette har endret seg.
- Vi ser at det nå sirkulerer såkalte «phishing»-eposter der vår merkevare misbrukes. Klassisk phishing er fisking etter sensitive opplysninger, og svindlere bruker gjerne kjente merkevarer som metode for å få deg som kunde til å utlevere personlig informasjon eller til å utbetale penger, sier informasjonssjef i Telia, Ellen Cecilie Scheen, til DinSide.
Selskapet poengterer alvoret i situasjonen ved å påpeke at svindelforsøkene nå ofte er mer sofistikerte og utnytter folks hast til å handle, noe som øker risikoen for at noen går i fella.
Telia, som har opplevd å bli misbrukt i svindelforsøk tidligere, uttrykker dyp bekymring over misbruken av deres merkevare og oppfordrer alle til å være ekstra på vakt.
For å hjelpe folk med å unngå å bli ofre for disse svindelforsøkene, tilbyr Telia en rekke forebyggende råd, du kan se rådene her.
Informasjonssjefen legger vekt på viktigheten av å være mistenksom og årvåken som hovedverktøy i kampen mot nettfisking og andre former for svindel.