Telenor opplevde onsdag tekniske problemer som rammet nødnummer over hele landet.
Både politiet, brannvesenet og helserelaterte sentrale nummer var vanskelig å nå gjennom store deler av onsdagen. Nødnummeret 113 og legevaktnummeret 116 117 ble også rammet, bekrefter Helsedirektoratet.
Mange fikk ikke ringt fra mobilen, og alle politidistrikter har hatt trøbbel med telefonnettet sitt.
Vær tålmodig
Pressevakt Thomas Berg i Helsedirektoratet understreker at det er mulig å komme igjennom til nødetater selv om man opplever å ikke komme gjennom tvert.
"Feilen gjør at oppkoblingen går tregt. Folk som ringer opplever at det er stille på den andre siden, men folk må holde linja selv om det ikke er ringetone. Det kan ta alt fra 2–40 sekunder", sa han til NRK.
Det er ikke kjent om problemene har ført til at nødsituasjoner ikke har blitt tatt hånd om mens man opplevde problemer med nettet.
Forsinkelser med tog
Feilen har også ført til togforsinkelser flere steder, grunnet problemer med kommunikasjonssystemene.
"Det medfører at vi ikke kan kjøre tog på noen strekninger, og at vi på andre strekninger må kjøre sakte. Vi antar det vil være store forsinkelser utover ettermiddagen", , sier Siv Egger Westin i Vy til NRK.
Feilen er rettet
Feilen gjaldt mobilanrop, inkludert problemer med anrop til nødnummer. Dette skjedde klokka 10.25. Alle ressurser ble satt på for å håndtere situasjonen, skriver Telenor i en en pressemelding.
Det har stort sett vært telefonlinjene som har vært rammet. SMS har fungert noenlunde normalt.
Onsdag kveld like etter klokken 17 ble problemene rettet.
"Vi beklager på sterkeste til alle som har blitt berørt, og jeg kan forsikre om at vi tar dette på det største alvor. Foreløpige analyser viser at hendelsen skyldes strømbrudd på en sentral, men det jobbes videre med å fullstendig kartlegge årsaksforholdene. Nå skal vi snu enhver stein for å sikre at dette ikke skjer igjen", sier administrerende direktør i Telenor Norge, Birgitte Engebretsen.
Fjerde gang
Det er fjerde gang på tre måneder at Telenor har hatt telefontrøbbel. Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) har allerede åpnet et tilsyn etter de tidligere tilfellene.
"Det er svært alvorlig og noe som vi mener er uakseptabelt at skjer igjen. For dette her har skjedd flere ganger i høst", sier direktør Jon-Eivind Velure til NRK.
"Mennesker som har behov for hjelp, skal få det når de ringer nødetatene", fortsetter han.
Den nyeste hendelsen vil også bli inkludert i tilsynet. Det er for tidlig å si noe om årsaken til hendelsen nå, men dette vil kartlegges som en del av tilsynet.