Reagerer på stunt fra Rema 1000: "Det bryter med avtalen"

06/03/2025 06:01

Yvonne

NYHETER
Foto: Shutterstock
Torsdag fikk over to millioner nordmenn en snap fra Rema 1000. Nå kommer reaksjonene.

AKKURAT NÅ LESER ANDRE OGSÅ

Er Rema 1000s Snapchat-stunt Innovativ markedsføring eller overtramp?

Torsdag mottok over to millioner nordmenn en uventet snap fra Rema 1000. Nå sammenlignes dagligvarekjedens grep med Apples kontroversielle U2-stunt fra 2014, skriver Kampanje som har snakket med markedsføringseksperter som mener at det "bryter avtalen" kjeden har med kundene.

Torsdag denne uken sendte Rema 1000 ut en reklamesnap til over to millioner nordmenn. Kjeden forklarer årsaken til stuntet selv på det sosiale mediet LinkedIn:

"To millioner nordmenn får en Snap-video fra REMA 1000 rett i chatten sin! Vi tester "First Snap", et nytt format på Snapchat som lar oss nå ut på en litt annerledes måte. Hvorfor gjør vi det? Vi ønsker å kommunisere med kundene våre på deres premisser – på de kanalene de faktisk bruker. Derfor tester vi nå en mer direkte og personlig måte å nå ut på i sosiale medier", skriver kjeden selv.

Sammenlignes med omstritt stunt
Dette markedsføringsgrepet har skapt debatt og blir sammenlignet med Apples omstridte distribusjon av U2s album "Songs of Innocence" i 2014, hvor albumet automatisk ble lagt til i brukernes iTunes-bibliotek uten deres samtykke.

I 2014 opplevde Apple betydelig motstand da de uten forvarsel la til U2s album i brukernes musikkbibliotek. Mange følte dette som et overtramp og en krenkelse av deres personlige rom.

Bono, frontfiguren i U2, har senere tatt på seg ansvaret for denne beslutningen og erkjent at det ikke ble mottatt slik de hadde håpet, i følge Apple Insider.

Ønsker å nå de unge
Rema 1000 er første merkevare i Norden som tar Rema 1000 i bruk "First Snap". Målgruppen mottar en video på mellom 10 og 30 sekunder i sin chat som de selv kan velge om de vil åpne eller ikke.

"En viktig del av vår tilstedeværelse på sosiale medier er engasjement og interaksjon, med fokus på de unge voksne. For å lykkes med dette, må vi tørre å tenke nytt, teste nye kanaler, formater og budskap. I Rema 1000 er vi stolte av vår annerledeshet og vi elsker å være først ute, sier sosiale medier-ansvarlig i Rema 1000, Yvonne Denné, til Kampanje.

Blandede reaksjoner
Rema 1000s nylige Snapchat-kampanje har også fått blandede reaksjoner.

Mens noen setter pris på den kreative bruken av plattformen, føler andre at det er en invadering av deres private sfære. Dagligvarekjeden har tidligere utmerket seg på plattformer som TikTok, hvor de har skapt engasjerende innhold som resonerer med yngre målgrupper.

Spørsmålet er om de gikk for langt denne gangen?

Denne typen markedsføring reiser spørsmål om hvor grensen går mellom innovativ reklame og påtrengende kommunikasjon.