Rema 1000 har doblet prisen på populært produkt på 2 uker: Nå raser kundene mot kjeden

08/01/2024 11:00

Emma

NYHETER
OBS Arkivfoto. / Foto: Shutterstock.com
OBS Arkivfoto. / Foto: Shutterstock.com
Et populært produkt har skutt i været i pris.

Kundene uttrykker sterk forargelse over Rema 1000s siste kampanje, der kjeden reklamerer med 30 prosent rabatt på all frukt og grønt.

Selv om det høres bra ut, er det en grunn til at kundene ikke er helt fornøyde, da kjeden har doblet prisen på et populært produkt i frukt- og grøntavdelingen i Norge på kort tid.

Det skriver Nettavisen.

– Rema har vært utspekulert! Før jul var prisen på klementiner 19,90 kroner, og nå har den steget til 44,90 kroner, hvoretter de tilbyr 30 prosent rabatt til appbrukere, skriver kunden.

Det reflekterer en økning på 125 prosent før rabatten.

Andre Facebook-brukere har kommentert at det er vanlig at Rema 1000 setter opp prisene før rabatter.

En bruker stiller spørsmål ved lovligheten av denne praksisen, da det ifølge Forbrukerrådet må være den laveste prisen innen de siste 30 dagene som gjelder.

Bloggerskribent ved navn Rune Nikolaisen uttrykker forståelse for forbrukernes reaksjoner.

– Det er vanskelig å se 31 kroner som et godt tilbud når prisen var 19,90 kort tid før, påpeker han og legger til:

– Selv om jeg ikke tror Rema 1000 ønsker å jukse, er det ikke overraskende at kundene føler seg lurt.

Han kritiserer Rema 1000 for ikke å ta hensyn til kundenes oppfatning av tilbudene. Han understreker at en plutselig dobling av prisen på et langsiktig stabilt prispunkt kan oppfattes som uærlig og skade forbrukernes tillit.