Matvanene våre er i endring. Nå viser salgstall fra februar at vi har omfavnet en lang rekke mer eksotiske frukt og grønnsaker.
Enkelte produkter har sett en økning på flere hundre prosent.
Mango kan sies å være den nye frukt-favoritten hos Rema 1000. Salget av umoden mango har økt med hele 205 prosent for årets første måneder, sammenlignet med samme periode i fjor. Også moden mango har solgt godt, med en salgsøkning på 87 prosent hittil i år, sammenlignet med 2024.
"Kundene våre vil spise sunt, det er helt tydelig. Det er gøy å se hvor mange som koser seg i frukt- og grønt-avdelingene våre i disse kalde, lange vintermånedene. Det er jo nettopp påfyll av frukt og grønt mange av oss trenger nå", sier salgs- og markedsdirektør i REMA 1000, Pia Mellbye.
Kiwi, mango og grapefrukt er blant nordmenns frukt-favoritter i februar. Også grønnsaken aubergine har hatt et kraftig oppsving i popularitet de siste ukene.
Det viser REMA 1000s ferske frukt & grønt-innsikt.
TikTok-trend skaper Kiwi-boom
Frukten kiwi har holdt stabilt høye salgstall i år, og i uke 8 registrerte REMA 1000 en salgsøkning på hele 244 prosent av kiwi, sammenlignet med samme uke året før.
"Vi antar at en del av kiwi-salget kommer som følge av en tiktok-trend som også har vært omtalt i flere medier. Tilsynelatende "alle" skal ha kiwi, etter at frukten har fått rykte på seg for å forbedre søvnen", sier Mellbye.
Den siste måneden har REMA 1000 tatt flere grep for å legge til rette for at kundene skal få sunne produkter som frukt og grønt enda billigere. Det har ført til at uvante produkter fra grøntdisken klatrer i popularitet.
"Alle" vil ha abubergine og grapefrukt
Grapefrukt er blant varene som har vært på kampanje, og hadde i uke 8 en salgsøkning på hele 350 prosent sammenlignet med samme uke i fjor.
"Det er moro at kampanjen kan inspirere til å velge mer variert i frukt- og grøntavdelingen. Grapefrukt er ikke noe vi typisk selger mye av, men nå er frukten både i sesong og da er det helt topp at flere omfavner den i kampanjeperioden", sier Mellbye.
Også aubergine har fått et oppsving i salget siden jul. Hittil i år har aubergine-salget økt med 40 prosent sammenlignet med årets to første måneder i fjor. I uke 7 var det kampanje på aubergine, og salget økte med hele 355 prosent sammenlignet med samme tid i 2024.
"Jeg tror rett og slett vi kan kalle det en liten aubergine-boom, og nå følger vi spent med på om denne trenden vil holde seg", sier Mellbye.
