I november i fjor la Rema 1000 ut en liste på nettsiden deres som inneholder en oversikt over hvilke av deres private label-produkter som har endret størrelse.
- Med et ønske om å være transparente på de endringer som gjøres på våre egne merkevarer har vi satt opp en liste med de endringer som har vært gjort de siste 12 månedene, heter det på nettsida.
Overfor Nettavisen får initiativet skryt fra Forbrukerrådet, men sa også at den ikke var nok.
- Rema 1000 skal ha skryt for at de vil merke varer som krymper, men skulle gjerne sett et bilde av merkingen, sier Olav Kaasland i Forbrukerrådet.
Kommunikasjonssjef Hege Rognlien bekreftet overfor avisen at de jobbet med det.
- Det er viktig for oss at kunden skal føle at de har riktig informasjon. Derfor vil produktene få et synlig merke som tydelig kommuniserer hva endringen består i om det skjer større endringer, sier hun til Nettavisen.
Sjekk listen over produktene her.
Krymping av dagligvarer har blitt et stort emne i løpet av det siste året, og har gitt den kallenavnet "krympflasjon", som også vant årets ord i 2022.
Et eksempel er en pakke med pålegg som inneholder skivet ost eller skinke fra 100 gram til 90 gram uten å endre prisen.
Kaasland rådet tidligere DinSide-lesere til å sjekke enhetsprisene nøye. Dette er prisen i kilo eller liter.
- Det er viktig at forbrukerne er obs på dette og ser på enhetsprisen, slo Kasland fast.
Dette er ofte vanskelig å legge merke til, men noen forandringer skaper stor oppstandelse, for eksempel når Gildes Stjernebacon går fra 6 til 5 skiver i pakken.
Gilde begrunnet dette med mangelen på svinekjøtt under Covid-19-pandemien. Men i september fikk vi gode nyheter om at vi kunne få 6 skiver igjen.