Etterforskningen av brannen på fergen «Scandinavian Star» i 1990 utvides til også å omfatte Søfartsstyrelsens rolle i saken.
I tillegg vil en allerede nedsatt arbeidsgruppe også se på brannsikkerhetsstudier av et hydraulikkoljerør på fergen.
Det opplyser justisdepartementet fredag.
Den politiske overvåkingsgruppen og to ministre er enige om å følge en anmodning fra arbeidsgruppen om å forlenge mandatet.
Fergen hadde akkurat vært satt ut i rute mellom Oslo og Frederikshavn da brannen oppsto. 159 mennesker døde i katastrofen i april 1990.
Nylig meldte to medier, Information og Politiken, at arbeidsgruppen i sommer ba om å få granske Søfartsstyrelsens opptreden i prosessen.
De nye oppgavene vil få konsekvenser for når arbeidsgruppen kan levere sin rapport.
Arbeidsgruppen, ledet av professor Kristina Siig, vil være i drift til slutten av første kvartal neste år, opplyser justisdepartementet.
Oppgaven består allerede i å avklare fergens eierforhold, eierskap og forsikringsforhold.
Den danske Søfartsstyrelsen gjennomførte ikke en såkalt havnestatsinspeksjon av fergen før den begynte å frakte passasjerer.
Kontrollene kunne muligens ha avdekket omfattende mangler, har det tidligere kommet frem.
Tidligere har byrået hevdet at byrået ikke kunne utføre kontrollene da det seilte under Bahamas-flagget.
Men dette synet ble avvist i fjor i en juridisk rapport bestilt av Nærings-, nærings- og finansdepartementet. Her er konklusjonen at etaten egentlig burde ha gjennomført kontrollen.