Før nyttår kan EU vedta en ny regel som gjør det mulig for 17-åringer å få førerkort for bil, men dette møtes med skepsis blant eksperter.
Den foreslåtte endringen er en del av det «Fjerde førerkortdirektivet», som vil kunne påvirke dagens regelverk for bilkjøring i EU-landene og også inkludere Norge. Det melder DinSide.
Forslaget innebærer at 17-åringer kan få førerkort, men med krav om en ledsager som er minst 24 år gammel og som har hatt førerkort i minst fire år i det første året etter at førerkortet er oppnådd.
Dersom forslaget godkjennes i EU-parlamentet, forventes en implementeringsperiode på opptil fire år før det trer i kraft.
Sverige, som har vært involvert i utarbeidelsen av de nye reglene gjennom sitt medlemskap i EU, har uttalt seg om saken.
Olof Stenlund, førerkortekspert ved Transportstyrelsen i Sverige, sier til nettstedet Carup at det er sannsynlig at forslaget går igjennom, særlig ettersom Ungarn, som nå har formannskapet i EU, arbeider for en rask godkjenning før årsskiftet.
Kritikk
Stenlund uttrykker imidlertid en forsiktig kritikk fra svensk hold, da dette endrer ansvarsfordelingen ved kjøring med en ung sjåfør. Til forskjell fra dagens øvingskjøring, hvor ledsageren har ansvar, vil en 17-åring med førerkort selv ha fullt ansvar for kjøringen.
Stenlund påpeker også at det er forskjell på å ha en erfaren ledsager, som en forelder, sammenlignet med en venn med mindre kjøreerfaring.
Forslaget inkluderer flere elementer som angår unge og eldre sjåfører. Blant annet må eldre sjåfører fornye førerkortet oftere, og de yngre vil få en prøveperiode på førerkortet.
I en kommentar til denne delen av direktivet sier statssekretær Tom Kalsås i Samferdselsdepartementet at Norge ønsker å opprettholde strenge krav for å sikre trafikksikkerheten.
Han påpeker at en ordning der 17-åringer kan kjøre med ledsager ikke skiller seg vesentlig fra dagens praksis med øvingskjøring, og at økt erfaring kan bidra til færre ulykker.
Det nye førerkortdirektivet inneholder også et forslag om å øke vektgrensen på kjøretøy som kan kjøres med vanlig B-førerkort til 4250 kg, mot dagens 3500 kg.
Dette vil blant annet være relevant for førere av større bobiler. Administrerende direktør Ingunn Haavi Finstad i Norges Trafikkskoleforbund kommenterer at de følger saken med stor interesse, men har ikke tatt en endelig stilling til spørsmålet om 17-åringer og førerkort.