Sjokoladekaos: Rives raskt vekk fra hyllene

26/12/2023 19:00

Sofie

NYHETER
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
-Etterspørselen har vært så stor.

Freia Melkesjokolade Boble gjorde sitt etterlengtede comeback i september etter å ha vært fraværende fra butikkhyllene i sju år.

Nå, etter noen måneder, ser det ut til at sjokoladen ikke bare er tilbake, men også her for å bli.

Mondelez, eieren av Freia, rapporterer at de siste månedene har overgått alle forventninger. Siden relanseringen i september har det blitt solgt utrolige 2,2 millioner Bobleplater.

Det skriver DinSide.

Markedssjef for sjokolade i Mondelez Norge, Mannaïc Mathelier, deler entusiastisk:

- Da Freia relanserte Boble tidligere i høst, ble det Freias mest vellykkede lansering noensinne. De siste tallene fra Nielsen IQ viser at Boble fortsetter å ta nordmenn med storm, forteller Mathelier til DinSide.

Boble har raskt etablert seg som en av de mest populære sjokoladene i Norge. Siden lanseringen har den faktisk blitt den nest mest solgte sjokoladeplaten, og har dermed skjøvet Kvikk Lunsj ned på tredjeplass. Kun den klassiske Freia Melkesjokoladen selger mer for øyeblikket.

Mathelier deler utfordringene Freia har møtt:

- Etterspørselen har vært så stor at vi har hatt problemer med å produsere nok. Vi produserer vi det remmer og tøyler kan holde, og skal gjøre alt vi kan for Boble-fansen skal få tak i favorittsjokoladen sin.

Ikke bare er det Boble-sjokoladen nordmenn jakter etter i butikkhyllene. Nylige rapporter fra DinSide viser at flere butikker og selskaper opplever en betydelig etterspørsel etter diverse produkter i høytiden.

Blant annet er det meldt om stor etterspørsel etter Fjøsnisse-brusen til Felleskjøpet, julenek, snøredskaper og ikke minst julebrunost fra Tine.

Margrete Holm Rogne, kommunikasjonsrådgiver i Tine, delte med DinSide at mange forbrukere simpelthen ikke får nok av Tine Julebrunost i løpet av jula.