Da Rema 1000 lanserte sine vinter-nyheter i midten av februar, ble de tatt fullstendig på senga over populariteten til særlig én vare. Riktignok var de klar over at TikTok-trender påvirker nordmenns handlevaner, men at de skulle bli utsolgt for en frukt på så kort tid, det kom som en overraskelse for mange.
Nå er imidlertid dagligvarekjeden klare igjen til innrykk, og denne gangen håper de at de har fylt hyllene godt nok opp så det er nok til alle.
Granateplene returnerer
Mandag 31. mars fylles endelig frysediskene hos REMA 1000 opp igjen med frosne granateple-kjerner. De over 682 kjøpmenn over hele Norge er klare for å møte etterspørselen blant kundene.
"Granateple er populært som aldri før, og de frosne granateple-kjernene har vært en kjempesuksess siden vi i REMA 1000 lanserte dem i februar. Vi er overveldet over responsen, sier salgs- og markedsdirektør i REMA 1000", Pia Mellbye.
Hun forteller at frosne granatepler er et produkt som ble utviklet av og for REMA 1000 i 2024, og lansert i markedet i 2025.
Sju tonn lander i dag
I dag blir sju tonn frosne granateple-kjerner tilgjengelig i REMA 1000 sine butikker. Dette tilsvarer 28.000 poser. I begynnelsen av april kommer det ytterligere 20 tonn granateple-kjerner, for å møte etterspørselen blant kundene. En pose inneholder 250 gram granateple-kjerner.
"Vi håper at vi nå har skaffet nok leveranser til å møte etterspørselen inn mot sommeren. Heldigvis har vi gode alternativer til disse frossenposene også, blant annet ferske granateple-kjerner i beger og hele granatepler", sier Mellbye.
I tillegg til den elleville etterspørselen etter frosne granateple-kjerner, opplever REMA 1000 en tydelig økning i salg av beger med ferske granateple-kjerner og hele granatepler. Siden nyttår har salget av hele granatepler økt med åtte prosent, mens beger med ferske granateple-kjerner har økt med nesten 60 prosent sammenlignet med samme periode i 2024.
Sunn TikTok-trend
Salget av granatepler er i tråd med REMA 1000 sin satsning og ambisjon om å selge mer frukt og grønt til kundene, i tråd med helsemyndighetenes anbefalinger.
Mellbye mener det er viktig å følge de sosiale mediene tett, for å forstå utviklingen og trendene i markedet, også når det gjelder økt inntak av frukt og grønt.
"Kraften som ligger i de sosiale mediene kjenner vi alle til. Og derfor er det særlig positivt at vi også får denne typen sunne trender, som økt etterspørsel av produkter av kiwi, cottage cheese, bakte poteter og nå; frosne granateple-kjerner. Dette er SoMe-trender vi heier på", sier Mellbye.