TV 2 har mottatt en advarsel fra Medietilsynet for å ha brutt regelverket rundt produktplassering i sitt populære underholdningsprogram Farmen.
I en pressemelding fredag opplyser Medietilsynet at episoden som ble gransket, inneholdt flere brudd på gjeldende regler.
Episoden viser deltakerne som blir belønnet med tubeost fra Kavli. Scenene inneholder både jubel og lange sekvenser der osten spises, enten på brødskiver eller direkte fra tuben. Det melder Kampanje.
Ifølge Medietilsynet ble produktet gitt en unødvendig fremtredende rolle.
- Produktet er gitt en unødig fremtredende rolle, i strid med regelverket. Lengden på innslaget, lydbildet og zooming på tuber og merkenavn er i sum utenfor det som er lov for produktplassering, sier avdelingsdirektør Hanne Sekkelsten i Medietilsynet i meldingen.
Gjentatte regelbrudd
Dette er ikke første gang TV 2 har blitt påpekt for brudd på regelverket. Tidligere i år mottok kanalen også en advarsel for liknende tilfeller av ulovlig produktplassering. Ifølge Medietilsynet er denne regelen godt etablert og av stor betydning, og TV 2 har derfor opptrådt uaktsomt ved ikke å følge den.
Produktplassering skiller seg fra tradisjonell reklame ved at produkter kan integreres i selve programmet, men regelverket er tydelig: Innhold som inneholder produktplassering må merkes, og produktene kan ikke gis en unødig fremtredende plass i sendingen.
TV 2 sitt ansvar
Selv om det er produksjonsselskapet STRIX som produserer Farmen, er det TV 2 som har ansvaret for at lovverket følges.
- Medietilsynet har vært i kontakt med TV 2 om brudd på reglene om produktplassering tre ganger tidligere det siste året. Denne gangen gir vi sanksjon i form av advarsel for bruddet, sier Sekkelsten.