Vinmonopolets septembersalg gikk ned med 2 % sammenlignet med september i fjor.
- Vi tror nedgangen for september kan ha sammenheng med redusert kjøpekraft i befolkningen etter flere rentehevinger det siste året, sier Jens Nordahl, presseansvarlig i Vinmonopolet, i en pressemelding.
Til tross for denne nedgangen har enkelte produktkategorier sterk salgsvekst. Spesielt øker salget av alkoholfrie produkter, fruktvin og sider sammenlignet med september i fjor.
Alkoholfrie produkter økte med 25 %, mens fruktvin og sider økte med henholdsvis 58 og 22 %.
Den første økningen tilsvarer 4.823 liter.
Nordahl fra Vinmonopolet sa til DinSide at det var naturlig å se en økning av alkoholfrie produkter i tråd med NOLO-trenden.
- NO (ikke noe alkohol) eller LO (lavt alkoholinnhold) er en del av et ønske om lysere, lettere og mindre alkoholholdige drikker.
Vi må ikke glemme at det endelig er høst, noe som betyr at det er rødvinsesong.
- Rødvin er klart største kategori med 44 prosent av salget, heter det i pressemeldingen.
Rødvinssalget faller likevel. I september 2022 ble det solgt 3.238.141 liter rødvin, mens det i år ble solgt 3.056.343 liter.