Tirsdag vil 4,5 millioner Vipps-brukere motta en advarsel i appen om en økende svindelmetode kalt "spoofing".
Svindlere benytter seg av denne teknikken ved å kamuflere seg bak et falskt telefonnummer, som kan få det til å virke som om du blir oppringt av autoritative instanser som politiet eller Økokrim.
"Vi ser en markant økning i denne typen svindel. Svindlerne blir mer profesjonelle og overbevisende i måten de opptrer på, noe som er en alarmerende utvikling. Det er dessverre ofte eldre som faller for disse triksene," forklarer Silke Øverby, som er ansvarlig for risikostyring og compliance i Vipps.
Hun legger til at svindlerne ofte forsøker å skape panikk hos ofrene for å presse dem til å overføre penger.
Ifølge en pressemelding fra Vipps har over tusen brukere hver måned kontaktet selskapet etter å ha blitt svindlet eller forsøkt svindlet.
"Det er alltid trist å høre om noen som har blitt svindlet. Jeg kan ikke understreke nok viktigheten av å være ekstra forsiktig hvis du blir kontaktet av ukjente personer eller noen som hevder de representerer Vipps, banken din eller andre selskaper," understreker Øverby.