Stor endring for Skatteetaten: Dropper populær sosial plattform

05/09/2024 07:29

Yvonne

Økonomi
Snart kan du ikke lenger finne Skatteetaten på den populære plattformen på nett.

Siden 2011 har Facebook vært en viktig kanal for Skatteetatens kommunikasjon. Det har vært en nyttig plattform hvor folk har hatt mulighet til å stille spørsmål direkte til medarbeidere i etaten om alt det de har lurt på.

Facebook-siden Skatten min har blitt fulgt av over 100.000 brukere. Men nå er det slutt. Fra 25. september i år kommer man ikke lenger til å finne Skatteetaten via sosiale medier som Facebook, Messenger, Instagram og WhatsApp. Begrunnelsen er personvernhensyn.

Det er Kampanje som først kunne melde om den store endringen,

Personvernhensyn
Kommunikasjonsdirektør Astrid Mjærum sier at Facebook har vært effektivt for å drive kommunikasjonsarbeid, men at andre hensyn må komme høyere.

"Når vi har vurdert folk og bedrifters behov for informasjon og veiledning opp mot de hensyn Skatteetaten må ta rundt personvern, mener vi det er nødvendig å stenge Facebook-sidene", sier Mjærum.

Hun sier nedleggelsen av siden er i tråd med Datatilsynets anbefalinger, som for tre år siden konkluderte med at egne Facebook-sider innebærer en høy risiko for brukernes rettigheter.

"Selv om vi har tatt dette valget vil vi tro at andre offentlige virksomheter og private bedrifter vil gjøre andre vurderinger ut fra ulike personvernhensyn og brukerbehov. Men dette er rett for oss nå. Betalte kampanjer sluttet vi med allerede i 2023. Nå stenger vi Facebook-sidene også for spørsmål, svar og publisering av poster. Vår beslutning omfatter alle Meta-kanaler, det vil si Facebook, Messenger, Instagram og WhatsApp", skriver en representatn for Skatteetaten i en melding til Dagens.no.

Hvilke kanaler/flater skal Skatteetaten benytte nå?

"Skatteetaten har flere egne kanaler der vi når svært mange. De to viktigste kanalene er vår veiledning via telefon og henvendelser via skatteetaten.no. I 2023 fikk Skatteetaten 2,5 millioner henvendelser fra folk og bedrifter på telefon til våre veiledere. Vi mottok 1,1 millioner skriftlige henvendelser, mens 610.000 benyttet vår chatrobot i fjor. Til sammenligning var det rundt 4500 svar som ble gitt via Facebook. Selv om flere selvsagt kan ha lest disse innleggene på Facebook, slår vi fast at de aller fleste kan finne svar gjennom de andre kanalene våre.
Dessuten er redaktørstyrte medier en svært viktig kanal for Skatteetaten. Nær sagt daglig er Skatteetaten til stede i større og mindre medier og veileder om rettigheter og plikter knyttet til skatt, avgifter og Folkeregisteret."

Du kan fortsatt finne Skatteetaten på Facebook under navnet Skatten min frem til 25. september.

Deretter er det slutt.