Vibeke Brønnum og sønnen hadde gledet seg til charterturen til Egypt like etter påske.
Men de fikk litt av et sjokk da de satte seg inn i en taxi på flyplassen i Hurghada i Egypt klokken to om morgenen etter at de hadde landet.
Det skriver B.T., som Vibeke har fortalt historien til.
«Beklager, men hotellet ditt er veldig langt unna», sa drosjesjåføren på engelsk.
Det var nøyaktig 773 kilometer i kjøreavstand mellom Sultan Gardens Resort i byen Sharm El-Sheik, hvor de skulle bo under charterturen, hvor det i øvrig er en internasjonal flyplass.
Avstandsmessig tilsvarer det omtrent å ha landet på flyplassen i Amsterdam i Nederland for å skulle bo seks dager på hotell i København.
Artikkelen fortsetter under...
Foto: GoogleMaps
– Jeg har aldri opplevd noe lignende, forteller 52 år gamle Vibeke Brønnum til medie.
Reisen ble bestilt som en seks dagers chartertur med hotell og fly for to personer gjennom Travellink for 14 959 danske kroner, det tilsvarer litt over 23 000 norske kroner.
– Det er helt vilt. Du regner med å lande i nærheten av hotellet når du har kjøpt chartertur, sier Vibeke Brønnum, som bor på Vesterbro i København og jobber som klasseleder i barnehagen.
Panisk situation
Men Vibeke Brønnum og sønnen stod da i en noe panisk situation i Hurghada Lufthavn 773 kilometer fra deres hotel.
– Vi fikk tak i Travellink over telefon om natten. De lovet å komme tilbake etter to timer, men vi hørte ikke fra dem i det hele tatt, forteller hun.
Vibeke Brønnum og sønnen fant da et nytt hotell i Hurghada, slik at de hadde et sted å bo den første natten.
– Om morgenen hadde ikke Travellink ringt tilbake, så vi prøvde å ringe igjen. Så snakket jeg på engelsk med noen på kundeservice på Travellink, som var veldig hyggelige og forståelsesfulle, men beskjeden var igjen at vi skulle bli oppringt to timer senere.
Igjen ringte ikke Travellink tilbake.
– Jeg ringte Travellink igjen og sa «hei, nå har det gått to ganger, du har sagt at du skal ringe tilbake innen to timer, men det skjer ikke». Men det var ingenting de kunne gjøre. Men de sa for tredje gang at de ville ringe tilbake, forteller Vibeke Brønnum videre.
Da fik hun nok. Og de booket et hotell i byen Hurghada for resten av ferien.
8.000 kroner dyrere
Dermed ble turen rundt 8.000 kroner (12. 000 norske kroner) dyrere, ettersom Vibeke Brønnum måtte betale for hotellet i Hurghada.
Da de kom hjem klagede Vibeke Brønnum til Travellink.
1. april svarte Travellink at det var Sultan Gardens Resort i Sharm El-Sheikh som var ansvarlig for at de fikk pengene tilbake.
«I forbindelse med din forespørsel om refusjon har vi kontaktet Sultan Gardens Resort på dine vegne, og de har dessverre avvist forespørselen din av følgende grunn: Hotellet kan ikke flyttes til en annen by, og bestillingen kan ikke kanselleres», skriver Travellink og legger til:
'Vi vil gjøre vårt beste for å hjelpe deg med å løse eventuelle andre problemer du måtte ha'.
Det svaret gjør Vibeke Brønnum enda mer rasende.
– Det er Travellink som har solgt meg en chartertur, hvor det viser seg at flyplassen og hotellet ligger 773 kilometer fra hverandre, og da vil de ikke ta ansvar for det i det hele tatt, men skylder på hotellet, sier hun og legger til:
"Jeg vil aldri kjøpe noe gjennom Travellink igjen."