Norwegian med lokketilbud

25/08/2024 16:00

Yvonne

Reiser
Foto: Norwegian
Foto: Norwegian
Flyselskapet Norwegian gjør et fremstøt for å lokke til seg de mest lojale kundene fra SAS. Se om du kan dra fordel av tilbudet.

Det har lenge vært klart at SAS skal forlate bonusprogrammet Star Alliance til fordel for den mindre konkurrenten Skyteam. Det har fått flyselskapet Norwegian til å gjøre et fremstøt for å få fatt i de attraktive forretningsreisende som reiser mye, ved å tilby dem en snarvei til Norwegians bonus-system.

"De siste årene har Norwegian tilpasset seg forretningsreisende og andre som flyr ofte, og nå ønsker vi å invitere enda flere til å ta del i vårt toppnivå. Vi tilbyr derfor alle EuroBonus gull- og diamantmedlemmer en snarvei til Norwegian Reward Priority", sier Magnus Thome Maursund, kommersiell direktør i Norwegian i en pressemelding.

Matcher poengene
Normalt skal man fly 32 ganger med Norwegian i løpet av 12 måneder for å oppnå fordelene som topp-nivået i bonusprogrammet gir. Men nå kan de tidligere SAS-kundene få en snarvei til fordeler som blant annet gratis bagasje, fast track, prioritert ombordstigning, fritt setevalg og prioritert kundeservice.

Systemet som Norwegian nå lanserer kalles status-match. Ved å fylle i et skjema på Norwegians hjemmesider hvor man dokumenterer sitt gull- eller diamantmedlemskap i EuroBonus, kan kundene enkelt bytte selskap og få alle bonus-fordelene med seg.

Etter godkjenning får kundene Norwegian Reward Priority en prøveperiode på 60 dager. I løpet av denne perioden må man bestille og gjennomføre to flyvninger med Norwegian for å videreføre statusen til et helt år fra den datoen statusen ble godkjent.

"Vi ser at rutenettet vårt i Norge og Norden appellerer til de som reiser mye med jobben, og vi får gode tilbakemeldinger på at vi kansellerer lite og har god punktlighet", sier Thome Maursund som forklaring på hvorfor han tror tilbudet vil falle i smak hos dem som reiser mye.

Kjemper med nebb og klør om kundene
Norwegian er ikke det eneste flyselskap som har gjort et forsøk på å lokke de SAS-reisende til seg. Lufthansa kom tidligere med et lignende utspill om å tilby en status match for kunder som ville bytte til deres bonus-program, Miles & More.

Både United Airlines og Finnair har kommet med lignende utspill.