Ny reisetrend overrasker

30/08/2024 22:00

Christina Amundsen

Reiser
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Særnorsk reisetrend har lokket en ny gruppe truister til landet.

Under koronapandemien, da reiserestriksjoner og smitteverntiltak preget hverdagen, opplevde norsk gårdsturisme en kraftig oppsving. Med nordmenn hjemme, ble lokale opplevelser som gårdsbutikker en populær erstatning for sydenturer.

Men mens mange av vanene vi hadde under pandemien forsvant da hverdagen kom tilbake, er det en trend som har vokst.

Bernt Bucher-Johannessen, daglig leder i organisasjonen Hanen, forteller at denne trenden ikke har avtatt selv etter at verden har åpnet opp igjen. Tvert imot.

«Gårdsbutikker er et fenomen som vokser og vokser,» sier han, og peker på kombinasjonen av vakker natur, lokal mat og overnatting i historiske bygninger som en suksessoppskrift. Det melder Nationen.

Stor interesse for gårdsprodukter

Fredheim gård på Stange, drevet av Louise Gjør, er et godt eksempel på denne veksten. Gjør forteller at interessen for gårdsproduktene deres har vært stor, og at hun har merket en betydelig økning i omsetningen fra gårdsutsalget.

«Det er mye folk. Jeg tror det kommer av at vi har bra varer, og at folk har blitt mer opptatt av å støtte bøndene,» sier hun.

På Fredheim gård selges et bredt spekter av produkter, inkludert grønnsaker, frukt, spekepølse, ost, egg, syltetøy og sjokolade. Disse varene er enten produsert på gården eller levert av andre småskalaprodusenter i nærområdet.

Viktig å gjøre matproduksjonen synlig for forbrukerne

Gjør understreker viktigheten av å gjøre matproduksjon synlig for forbrukerne. «Du kommer til en gård, ser traktorene, og ser at vi jobber på jordet. Det å se og oppleve realiteten av landbruket – det er det norsk landbruk lever av,» sier hun.

I fjor omsatte Fredheim gård for omtrent 10 millioner kroner, og Gjør forventer at denne veksten vil fortsette i 2024.

Mesterkokken Arne Brimi ser med glede på den voksende populariteten til lokalmat og gårdsturisme i Norge.

Han mener denne utviklingen ikke bare styrker norsk matproduksjon, men også bygger en sterk nasjonal identitet.

Turistene reiser ikke til Norge for å spise fastfood

Brimi påpeker at turister ikke reiser til Italia for å spise amerikansk fastfood, og slik bør det også være i Norge – norsk mat skal være i fokus.

Gårdsutsalg blir stadig mer populære, både blant nordmenn og utenlandske turister.

Brimi ser på dette som en svært positiv utvikling for norsk landbruk, der lokale råvarer settes i sentrum. Han understreker at lokalprodusert mat er en konkret og viktig del av fremtidens bærekraftige matproduksjon.

Louise Gjør ser en økende etterspørsel etter norsk lokalmat.

Hun mener at samarbeidet mellom bønder og støtten til hverandres suksess er avgjørende for veksten i gårdsturismen.

Gjør tror at denne samholdet vil fortsette å styrke både landbruket og gårdsturismen i årene som kommer.