Reagerer på Red Bull-reklame på NRK

05/09/2024 19:01

Yvonne

Sport
Red Bull var sponsor da det var duket for løpe-duell mellom friidrettsutøverne Karsten Warholm og Armand Duplantis. Nå kommer kraftige reaksjoner.

Flere mener nå at energidrikken fikk uforholdsmessig mye reklameplass på statskanalen da de to sprinterne møttes til stjerneduell.

Duplantisk gikk av med seieren i 100-metersduellen, men nå mener mange at det er sponsorern som er den virkelige vinneren. Det skriver Kampanje.

Duellen, som ble vist på NRK, var nemlig sposet av energidrikkeprodusenten Red Bull.

Red Bull er kjent for å stå bak noen av verdens største og mest ekstreme sportsarrangementer som motocross-events, klippestupning og mountain bike konkurranser. Den mest ekstreme og mest kjente er nok eventet da selskapet i 2012 finansierte et fallskjermhopp fra verdensrommet, hvor Felix Baumgartner hoppet fra en høyde på 39 kilometer over jorden, og ble den første personen som brøt lydmuren i fritt fall.

NRK kjøpte rettighetene
Red Bulls events får ofte massiv mediedekning, og det var også tilfellet da de to sprinterne Karsten Warholm og Armand Duplantis møttes til 100-meter-duell. Det var begrunnelsen NRK har oppgitt for at de kjøpte visningsretten til arrangementet.

I tillegg til å sende stjernemøtet direkte, hadde NRK et team som dekket arrangementet fra Zürich, hvor duellen fant sted. Det er også her Warholm og Duplantis skulle delta i Diamond League.

Artikkelen fortsetter under bildet

Foto: Red Bull

Ren reklame
Nå reagerer flere på at sponsorene fikk mye sendetid på statskanalen. Sendingen til NRK varte i rundt 40 minutter før startskuddet for løpet gikk.

"Build-up’en til den såkalte prestisjeduellen mellom Warholm og Duplantis, direkte i primetime på NRK, innpakket i grov Redbull-reklame, er rett og slett patetisk", skriver produsent Tore Buvarp i Fenris Film på X.

Kreativ direktør i reklamebyrået Morgenstern, Anders Muurman Holm, sier seg enig i at Red Bull og Puma vant duellen.

"Jeg synes sendingen var flau, og jeg er usikker på om NRK vet hva de gikk inn i. Det var mye reklame for ti kjedelige sekunder som endte med at Sverige vant", sier han til Kampanje.

NRK er delvis enig i kritikken
NRK svarer på kritikken ved å henvise til at det var tydelige rammer for konkurransen, og at det ofte også blir mye sponsor-reklame på andre sports-event de sender fra.

"NRK registrerer at det er reaksjoner og vi er enige i at det ble mye Red Bull. Særlig i settingen i oppvarmingsområdet. Det vil NRK vil ta opp med de ansvarlige for produksjonen", sier Redakssjonssjef i NRK Sport, Anders Sårheim.