Apple får massiv kritikk: "Det Apple gjør burde være kriminelt"

14/08/2024 12:16

Sofie

Teknologi
Foto: X
Foto: X
Kritikken regner ned over Apple.

Den originale 2018 Apple HomePod har lenge vært plaget av programvareproblemer.

Flere eiere av produktet har opplevd at enhetene deres har blitt ubrukelige etter en stund, og derfor har de tatt konsekvensen og kastet høyttaleren.

Men en nyoppdaget løsning på enhetens mest utbredte problemer kaster nytt lys over problemet og setter spørsmålstegn ved Apples håndtering av situasjonen.

Slik skriver IT Avisen, ifølge Nyheder24.

Det har dukket opp at en programvarefeil i HomePod 2018 kan føre til at enhetens volumknapper blinker, noe som indikerer at systemet har blitt «murt» (en tilstand der enheten ikke lenger kan brukes, red.).

Feilen ble først oppdaget da den nyere HomePod-modellen kom på markedet i fjor, men til nå har det ikke vært noen offisiell løsning fra Apple.

Utfordringen med den originale HomePod er mangelen på en USB-C-port. Feilen gjør det vanskelig for brukere å koble enheten til en datamaskin og oppdatere programvaren.

Det er imidlertid en serviceport på undersiden av enheten som kan brukes med en spesialdesignet USB-adapter som kan 3D-printes.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: X

Kan løses med letthet

YouTuber 'Nic's Fix', også kjent som @UnbendableStraw på X, har demonstrert hvordan du enkelt kan gjenopprette HomePod - alt som trengs er den spesielle kabelen og et trykk på "gjenoppretting".

Den bisarre oppdagelsen reiser kritikk av Apples håndtering av saken.

Teknologigiganten har faktisk informert kundene om at det var snakk om maskinvareproblemer som krevde reparasjon eller utskifting av enheten utenfor garantien.

«Vi kobler bare inn en USB-kabel og trykker på gjenopprett», sier YouTuberen, som mener at det Apple gjør burde være straffbart.